Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Glattstrikket bol vs ribbestrikket bol

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-15, 14:41   #1
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Glattstrikket bol vs ribbestrikket bol

Jeg skal i gang med en mariusgenser til meg selv, og slår sammen to oppskrifter sånn at jeg får rundt bærestykke men ribbestrikket bol. Sånn som mange sikkert har strikket etter at Mauds Garn strikket en i kauni.
Ribbestrikken er mer fleksibel enn glattstrikket, men på en dame i sin beste alder med noen luksustillegg så er det bedre å ha litt ekstra å gå på enn at den sitter som et pølseskinn.
Glattstrikk i str L er 236 masker. Ribbestrikk i str M-L er 220 masker og L-XL er 240 masker.

Går jeg for 240 masker? Strikkefastheten på de to ulike oppskriftene er like, og nesten lik for det garnet jeg har valgt å bruke. Jeg har ikke sjekket min egen, men det skal jeg gjøre før jeg starter - jeg har rekt opp to gensere og en jakke allerede fordi jeg ikke sjekket den.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 15:38   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glattstrikket bol vs ribbestrikket bol

Jeg har aldri brukt min med ribbol. Sjelden har jeg følt meg så feit som i den. Bare noe jeg kom på.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 15:42   #3
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Jeg strikket en i ribbestrikk til meg selv og angret. Måtte rekke opp hele greia. Følte meg litt som ei dårlig stappa pølse.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 15:51   #4
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så... dere anbefaler egentlig en glattstrikket?

Gammel 24-04-15, 16:55   #5
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Jeg strikket en i glattstrikk med innsvinging i livet. Mye mer flatterende.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 17:08   #6
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Standard

Hm... Må tenke litt mer skjønner jeg.

Gammel 24-04-15, 17:25   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg og datteren har den i ribbestrikk, og vi elsker de!! Jeg strikket min i bomullsblanding, så jeg bruker den delvis som en vanlig genser og ikke typisk ullgenser.

Jeg tror den ville blitt veldig fin også med rundfelling, men jeg er usikker på hvordan jeg ville tilpasset den. Tror kanskje jeg ville funnet det maskeantallet som kreves på rundfelling, som er nærmest min størrelse i den med ribb.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 18:59   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg anbefaler ikke ribb.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 19:14   #9
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Marius i glattstrikk med rundfelling, fikk den til jul, og den har vært veldig mye brukt i vinter. Har også litt tillegg her og der, men jeg har følt meg veldig fin i min!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 23:02   #10
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Standard

Venninna mi var innom i kveld, og hun har en mariusgenser med rundfelling - uten ribbestrikk. Jeg så litt ekstra på den da, og har vel stort sett konkludert med at det blir ingen ribbestrikket genser i denne omgang. Det holder med garn som skifter farge.

Gammel 24-04-15, 23:06   #11
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg får mer vondt i armene av ribbestrikk enn glattstrikk, så jeg anbefaler glattstrikk av den grunnen.

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-04-15, 14:40   #12
Lizzie

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lag den med innsving i livet, det blir kjempefint!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.