Surrogati - Dokument 2 nå
TV2 sender en dokumentar nå, om surrogati, eller, i det tilfellet de følger, en sak der en kvinne vederlagsfritt bærer frem et barn som er biologisk hennes eget, men der hun velger å la den biologiske faren, som er homofil, ha foreldreansvaret alene, og å ikke være mor for barnet.
Jeg har vel "alltid" tenkt at "tradisjonell" surrogati som innebærer betaling har store etiske problemer knyttet til seg, men når jeg tenker gjennom implikasjonene av denne formen, så er det ikke helt uproblematisk det heller. Faren sammenligner det selv med familier med ikke-tilstedeværende fedre, og det er jo en ganske relevant sammenligning. Dette barnet skal leve med at den ene forelderen har valgt å ikke være forelder. Og selv om det sikkert kan kompenseres for og leves med, så tenker jeg at det kanskje gir noen sår? Å bli valgt bort av en forelder?
Samtidig, hvilke familier er egentlig perfekte på alle vis, alle har kanskje sine arr de skal håndtere?
Hva tenker FP? Om både kjøpt og gratis surrogati?