|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæringVi har noen busker i hagen som har fått vokse seg alt for høye. Jeg har beskjært de hvert eneste år, men jeg har tydeligvis tatt for lite for nå er de så høye at vi knapt får sol i hagen på ettermiddagen.
![]() |
#2 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.Jeg har allerede kjøpt en klematis som nødløsning sånn at det blir noe grønt på stammene i sommer.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.Akkurat syrin er noe av det enkleste å beskjære, den kommer alltid igjen. Men vent til den har blomstret. Dersom den er blitt for høy, er det enkleste å meie ned hele busken etter årets blomstring, og deretter drive tynning - fjern en tredjedel hvert år.
![]() |
#4 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.Min erfaring er at man kan gjøre hva pokker som helst med syrin uten at den legger seg ned og dør.
![]() |
#6 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.Det er lurt å dele opp tynning litt på feks å ta litt hvert år ila en 3års periode. Men nå er det vel for sent. Syrin vokser fort opp igjen.
![]() |
#7 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.Betyr det at jeg egentlig burde ta enda mer enn ned til 2 meter? For dersom det kommer nye skudd fra der vi skjærte ned vil den bare fortsette å være for høy om jeg ikke har mer.
![]() |
#9 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.
![]() |
#10 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæringJeg har lest meg opp på beskjæring av syrin og hekk. :neier: Syrin kan kuttes helt nede ved bakken. Hvis du tar alt tar det litt tid før du får fin busk igjen. Du kan som noen skriver her ta det over flere år. Jeg tror jeg har lest opp til fem år, men tre er sikkert greit. Du tar 1/3 av alle de store og lange greinene helt nederst ett år, så tar du neste 1/3 neste år og så videre. Det som kommer opp må holdes ved like. Jeg antar det er lurt å ta en del av de nye rotskuddene så det ikke blir for mange tynne.
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæringHusk at de ikke blomstrer hvis du tar dem om våren.
![]() |
#12 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæringVi venter til etter blomstring.
![]() |
#13 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæringJeg har tynnet ut våre ved å kutte noen store gamle grener nederst, og tatt de lengste grenene. Nå har buskene igjen bladverk nede, ikke bare grå triste stammer.
![]() |
#14 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæringHvor lang tid tok det før den vokste seg til igjen, Lavender?
![]() |
#15 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring
Kuttet etter blomstring i fjor, og har mye nytt grønt i bunn nå i år. Det er gamle planter.
![]() |
#16 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæringTakk for svar.
![]() |
#17 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hvor? Hvor kan man lese seg opp på beskjæring av syrin? Det jeg vil, er å få fjernet hele skiten. Hvordan gjør jeg det på en enklest mulig måte? Er det mulig uten bruk av traktor og endevending av hage?
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæringSyrinrøtter er et sant h@&@&& å bli kvitt. Og det kommer 50 cm nyskudd over natten.
![]() |
#19 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Beskjæring ikke tilintetgjøring.
![]() |
#20 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæringJeg mener å ha lest at dersom man skjærer syrinen tilbake for sterkt (mer enn 1/3 av hele busken muligens?) så svarer den med å produsere mange nye villskudd på bakken rundt. Jeg har bare skjært vår fem år gamle syrin lett tilbake hvert år for å få den tett og symmetrisk, og den har ikke produsert noen villskudd enda ( |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|