Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?
En gjenganger i hagetråder på FP er motstanden mot tuja. Det er overraskende mange som er prinsipielt imot, uavhengig av hvor og hvordan og hvor mange.
Vi har to tujaer i hagen. Begge har antakeligvis holdt til der siden hagen ble opparbeidet på 70-tallet. De er veldig høye, jevne og uten brune flekker. Og jeg synes de ser helt fine ut sammen med gran, furu, lerk og bjørk. Det var en periode jeg begynt å kjenne en viss motvilje mot dem, men når jeg tenkte etter, hang det sammen med å ha lest litt for mye om hagetrender. Jeg var, syntes jeg selv, rett og slett i ferd med å bli en hagesnobb.
Jeg kan jo skjønne at man får et litt anstrengt forhold til tuja hvis naboen har en hekk som er fem meter høy med brune tujaer som tar all sol og luft på egen tomt. Eller hvis tuja er nesten det eneste man finner i nabolaget. Men hva er problemet med enkelte tujaer i en hage eller en passe stor tujahekk lurer jeg på i dag?