|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelettHva er forskjellen og hva er magrest?
![]() |
#2 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Svinekotelett-Nakkekotelett-SommerkotelettNakkekoteletter er marmorert og har mer fett. Svinekoteletter har en synlig fettrand som er lett å fjerne, og består ellers av rent kjøtt. Sommerkoteletter er røkte svinekoteletter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Svinekotelett-Nakkekotelett-SommerkotelettNakken på storfe heter høyrygg som har noe fett og bindevev, og brystet bibringe, det er beinete, fett og trenger lang tilberedning. Der er rimelig kjøtt som egner seg i gryter.
![]() |
#4 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Svinekotelett-Nakkekotelett-Sommerkotelett
Oksekoteletter heter ofte T-bone-steak fordi den har fasong som en T. På den ene siden ligger ytrefileten og på den andre indrefileten. As a general rule. Det er nemlig haugevis av klassifiseringer og oppdelingvarianter og navnene overlapper overalt i verden og varierer feks med hvor langt oppe/nede på dyret man henter ryggkjøttet fra. :harjobbetislakterdisken:
![]() |
![]() |
#5 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Svinekotelett-Nakkekotelett-SommerkotelettT-bone-steak fikk jeg hjemme hos pappa på slutten av 80 tallet. Det var luksusmat, fint kjøtt, virkelig store stykker. Hvis jeg ikke husker helt feil kom kjøttet fra en slakter på bygda sør i Sør Trøndelag. Og slikt fint kjøtt finner jeg ikke i dag.
![]() |
#6 |
Tja...
![]() Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelettTakk for svar. Da skjønte jeg litt mer og at alt er fra svin.
![]() |
#8 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelettHurra for at du har fått interesse og vil lære og våge mer.
![]() |
#9 |
Tja...
![]() Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelettDen siden var jo kjempefin og oversiktlig, Nextlife. Tusen takk.
![]() |
#10 |
Off the map.
|
![]() Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelettJeg så en oppskrift med T-beinstek i dag i familiekokeboka - så veldig godt ut, den har jeg tenkt å prøve. Det må være en slags oksekotelett.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett
Nextlife kan sikkert korrigere om jeg tar feil, men jeg mener bestemt at (indre)filet som stekes ganske kjapt faktisk er det riktige i Biff Stroganoff.
![]() |
#12 |
Rockesøster
|
Historisk sett er det flere varianter av opprinnelsen, men den som festes mest lit til er overklassevarianten med eksklusivt kjøtt, uten tomaptpurè og med madeira.
![]() |
#13 |
Fortynnet
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|