|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#5 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Luke vekk tulipaner-kommer de tilbake?Det beste er å la dem visne helt og så fjerne bladene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner-kommer de tilbake?
Hvis du gjør det etter boka, så skal de visne helt ned, og da kan du bare plukke vekk stilken. Løken blir igjen og kommer tilbake neste år. Du kan også klippe dem før de visner, men da risikerer du at de ikke kommer tilbake igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Luke vekk tulipaner-kommer de tilbake?Før jeg fikk barn, og hadde masse mere tid, pleide jeg å plante tulipaner i egne tulipankurver. De gikk ned i blomsterbedet om høsten. Om våren, når de var ferdig blomstret, tok jeg opp kurvene igjen, og satt dem bak huset til neste høst. Jeg pleide å sjekke dem innimellom for å se at de ikke råtnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner-kommer de tilbake?Jeg har i år som tidligere klippet de av nede ved bakken når du er avblomstret (men ikke visnet helt). har funket og de har kommet igjen og igjen.
![]() |
#9 |
rakkarpus
|
![]() |
#10 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Luke vekk tulipaner - kommer de tilbake?Greia er at næringen skal gå tilbake til løken før du fjerner stilken. Da er det bare å nappe av stilken, løst. Så blir løken værende igjen under jorda. Løsner den ikke lett så er den ikke klar til å bli fjernet enda.
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner - kommer de tilbake?Problemet er at de halvvisne bladene er så stygge.
![]() |
#12 |
Epikur
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner - kommer de tilbake?Du tar dem forsiktig opp med løk og litt jord, legger dem i en bøtte og setter de tørt og skyggefullt (jeg har de bak garasjen) over sommeren før du setter løkene ut igjen til høsten.
![]() |
#13 |
Epikur
|
Men da bør du gjødsle riktig god med benmel eller lignende.
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner - kommer de tilbake?Beklager, HV, vanlige folk GJØR ikke sånt.
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner - kommer de tilbake?Men det er da mye mer ryddig? Så slipper man å ha visne tulipanblader mellom staudene. Tettere og finere tulipanplantinger blir det også.
![]() |
#16 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner - kommer de tilbake?Jeg planter litt større sommerplanter sammen med tulipanene. Da vokser de frem mens tulipanene blomstrer ned, og så kan bladene være i fred innimellom andre planter. Men etter en stund fjerner jeg bladene også. Mest fordi sneglene gjemmer seg der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner - kommer de tilbake?Ja, så klart, det er ingen som tviler på at det blir bedre.
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner - kommer de tilbake?Nie, det er ikke mer jobb. Man legger dem i lasagne oppi potter og så er det ikke mer å gjøre de neste 5 årene. Flytt på potten. Thats it. Mye mer jobb å luke og legge nye løker.
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Luke vekk tulipaner - kommer de tilbake?Jeg gjør som kokos. Funker som bare det. Tulipaner har jeg nemlig MYE av, og de har vært der i årevis. Jeg har f.eks. ikke satt en eneste en av dem.
![]() |
#20 |
Har bakt søte kaker
|
Jeg har gjødsla ja, men kun helt normalt.
![]() |
|
|