Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Er kattunger fortsatt gratis?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-15, 12:26   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er kattunger fortsatt gratis?

Hei, vi skal hente kattunge i morgen, hos en nabo, og dette ble avtalt for lenge siden, da kattene var nyfødt.

Da jeg var lita (i "gamle dager" som datteren min sier...) var kattunger gratis og folk var glade for å få gitt dem bort, er det sånn fortsatt? Eller er det vanlig å betale noen hundrelapper? Det er helt vanlig huskatt det er snakk om.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 12:47   #2
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er kattunger fortsatt gratis?

Jeg tenker at den er gratis hvis ikke annet er avtalt på forhånd.

Gammel 04-06-15, 13:34   #3
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg føler at en del har begynt å ta en symbolsk sum for dem bare for å sikre at de ikke gis som slangemat (det var i alle fall beskjeden vi fikk da vi kjøpte vanlig gatemiks-kattunge for noen år siden), og det er helt kurant. Men det bør jo opplyses om på forhånd da.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 13:37   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slangemat? :kvalm: Nå får jeg ikke sove i natt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 13:37   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen dyr bør være gratis.
Men kattunger er som regel det. Omsatt privat i allefall.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 13:40   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis de ikke har fått noen vaksiner så pleier vel kattunger å være gratis. Vi ga bort blandingshunder en gang da jeg var barn (ikke planlagte sådanne), men ba da de nye eierne om å dekke utgiftene til vaksine som de fikk før de ble gitt bort. Nå vet jeg ikke om kattunger også rutinemessig vaksineres altså, jeg må nesten understreke det, men hvis de har hatt noen undersøkelser/vaksiner ville det vel være høflig å tilby seg å dekke dem.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 13:50   #7
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Enig med Nenne, kattunger det ikke har vært utgifter med hadde jeg nok bare overrakt en blomst for. Kattunger med vaksiner eller hvis de får med seg noe utstyr ville jeg tilbudt meg å ihvertfall dekke utgiftene til.

Men jeg vil tro de aller aller fleste foreldre til gatemix-katter bare er lykkelige over å få gitt bort kattungene

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 13:55   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rasekatter kan jo være innmari dyre, men jeg antar at det hadde vært diskutert hvis det var det det var snakk om.

Vi betalte 200 kroner for hamsteren vi kjøpte. Selve dyret var jo ingen utgift, men det kunne jo blitt relativt dyrt for bur og stæsj (som vi hadde vært så heldige å få arve av noen).

Gammel 04-06-15, 13:59   #9
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sorry, Divine

Gammel 04-06-15, 14:03   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Sorry, Divine

Neida. Helt greit det. Jeg må jo forholde meg til livets realiteter. Selv om:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 14:05   #11
Odelia

Odelia sin avatar

Standard

Enig. Jeg langet over penger omtrent før de hadde avsluttet setningen med klump i halsen og tårer i øynene så kan jo hende de kun brukte det som salgstriks, men det funket som bare rakkeren i så fall

Gammel 04-06-15, 17:33   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, om man vil være en ansvarlig katteeier, og det vil man jo, så er det faktisk billigere å adoptere en katt gjennom Dyrebeskyttelsen, enn å skaffe seg en katt gratis.

Vi adopterte to katter i januar. For ormekur, chippingg, øremerking, vaksiner og kastrering betalte vi 1800 kroner til sammen, altså 900 kroner pr katt.

Vår lokale dyrlege hadde kampanjetilbud for litt siden - 1500 kr for chip og kastrering, og det bare for en katt. Når man i tillegg skal kjøre ormekurer og vaksiner, blir det fort et par tusen kroner pr katte.

Nå er dette for seint for dere, selvsagt, siden dere allerede har en avtale om å få katt, men sånn i tilfelle noen andre tenker på å få en pus i hus.

Jeg tror at dersom katten du får er vaksinert og har fått ormekur, ville jeg tilbudt meg å betale for dette. Dersom katten er uvaksinert og ikke har noen kur innabords, hadde jeg ikke betalt om de ellers ga katta bort gratis.

Gammel 04-06-15, 21:30   #13
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man har jo utgifter på de kattungene i løpet av de 12 ukene man har de hjemme,før de selges/gis bort. Jeg synes det er helt innafor å ta en symbolsk sum for huskatter. Hva er 200,- i den store sammenhengen? Katten skal ha mat ,ormekurer, vaksiner, den skal kastereres,merkes osv....1000 lappene flyr selv med huskatter.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 21:37   #14
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skulle ønske at alle som ville anskaffe seg katt gikk via frivillige organisasjoner.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 21:51   #15
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av carmenzita, her.

Man har jo utgifter på de kattungene i løpet av de 12 ukene man har de hjemme,før de selges/gis bort. Jeg synes det er helt innafor å ta en symbolsk sum for huskatter. Hva er 200,- i den store sammenhengen? Katten skal ha mat ,ormekurer, vaksiner, den skal kastereres,merkes osv....1000 lappene flyr selv med huskatter.

Jeg forstår det med å dekke utgifter eller at ikke alle som tar imot gratis dyr har gode intensjoner. Men jeg vet ikke helt om jeg syns det er ok at folk skal selge kattunger i stedet for å sterilisere katten sin. La oss si at man får et kull på 5 kattunger, så tviler jeg på at man bruker 1000 kroner på mat de første månedene. Men ja, jeg kunne nok betalt for utgifter dersom katten allerede hadde fått vaksiner og var sterilisert, det er jo ting jeg ville dratt til dyrlegen for å gjøre selv.

Jeg syns alle ansvarlige huskatteeiere skal sterilisere eller kastrere katten. Det er så mange uønskede kattunger her i Norge og vi trenger virkelig ikke flere.

zinatara er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 22:08   #16
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hentet den første katta vår hos Dyrebeskyttelsen, da betalte vi 200,- og da hadde pus fått første vaksine og en sjekk hos dyrlegen først. Den andre hentet vi privat og tok med til dyrlege for vaksine kun dager etter at vi hadde hentet henne. Begge ble steriliserte før de rakk å finne på noe tull. I motsetning til kattene til ei venninne som begge to fikk kull på hhv 4 og 5 unger nå i mai med ei ukes mellomrom... *rister på hodet*

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-15, 10:07   #17
Galathea

Galathea sin avatar

Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for svar alle, jeg tror ikke de er vaksinert eller fått ormekur, jeg tar med en blomst og en 500-lapp i bakhånd, så kan jeg tilby meg å betale veterinærutgifter hvis de har hatt det. Blir kos med husdyr og ungene gleder seg vilt Og vi skal selvfølgelig kastrere den og vaksinere den på egen regning.

Vi bestemte oss for å skaffe katt i vår, og da sjekket jeg faktisk med lokale FOD, og de hadde ingen kattunger inne. Og det var ingenting på finn.no heller. Men naboens katt hadde nyfødte unger. Jeg ser ikke helt at det kan være noe feil med det, det er vel bra at de får et nytt hjem, alternativet er jo å avlive dem.

Gammel 05-06-15, 10:09   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når nabokatten først har fått et kull, er det selvsagt bra at pusungene kommer til et godt hjem, når alternativet er å avlive dem.

Og så er det godt å lese at deres katt skal kastreres, for det burde alle som eier en katt gjøre.

Gammel 05-06-15, 10:19   #19
Galathea

Galathea sin avatar

Standard

Ukastrerte hannkatter forsvinner bare til skogs her vi bor, blir borte lenge/påkjørt/tatt av gaupe eller rev, så de får man uansett kortvarig glede av som kjæledyr

Ut i fra utvalget av kattunger som gis bort på FOD/finn/lokalavisen så er det ikke så mye, så det tyder på at ansvarlig kattehold er det vanligste her omkring ihvertfall.

Gammel 05-06-15, 10:30   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Godt å høre at folk tar ansvar.

(Jeg kjenner nemlig veldig godt til en avdeling av Dyrebeskyttelsen her i landet, og de har sett seg nødt til å ha inntaksstopp på katter nå, av mangel på fosterhjem ogpga dårlig økonomi. Der tyter det kattunger, dessverre. )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.