|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvis du har et barn som er allergisk mot noe matEr det ikke vanlig at man sier i fra hvis barnet skal på overnatting for første gang hos noen å si i fra at barnet er allergisk mot for eksempel nøtter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Jo, det er jo merkelig å ikke si fra om sånt. Kan jo glemmes, men om det er alvorlig allergi er det jo farlig.
![]() |
#3 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Vanlig med alle som har overnattet her hvertfall. Unntatt en venninne av eldste som er allergisk mot såpass mye at lista hadde blitt vel lang, men hun er stor nok til å passe på selv. Hun får ikke livstruende reaksjoner uansett, så det er ikke krise om hun får i seg noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Jeg kjenner moren godt, og ungen har vært på bursdag hos oss tre ganger, men det er første gang i dag at jeg hører noe om at han er allergisk mot nøtter. Å være allergisk mot nøtter kan jo være veldig skummelt, så jeg synes det er veldig rart at jeg ikke har hørt noe om dette før. Godt ungen hadde vett på å si at han ikke kunne spise Nugatti. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Kanskje hun tror at hun har sagt det siden vi snakkes rett som det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.
Jo, klart det er vanlig. Men så er det jo ikke alle som gjør ting som er "vanlig". Jeg har også opplevd det du skisserer her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Jeg har sendt mellomste på overnatting hvor jeg glemte å si i fra at han er melkeallergiker. Ikke bare en gang heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Jo, det burde du fått vite. Jeg har en som er svært allergisk mot kiwi og sier fra i hver eneste bursdag han skal i, men jeg må innrømme at jeg ofte ikke gir beskjed om han bare skal på besøk til noen.
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Hvis ungene er store nok til å passe på selv er det jo litt annerledes da. Mine har ingen allergier men har utviklet melkeintoleranse etter å ha unngått melk i årevis (og fått det i seg ved uhell osv) og blir skikkelig ringe i magen av det, men de passer jo på selv og vet hva de ikke skal spise (veganere, etter eget ønske). Yngre barn må jo passes mer på.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Re: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Når de er blitt så store at de overnatter, så pleier de jo å ha grei oversikt selv. Men det vanlige er vel å si ifra første gang.
![]() |
![]() |
#11 |
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Jeg ble bare litt satt ut av at det var nøtter. Noen kan jo dø av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Kanskje det ikke er alvorlig nøtteallergi? Jeg har ei venninne som ikke tåler nøtter men hun får bare litt utslett av det og klør i munnen. Plagsomt men ikke sånn at hun må på sykehuset eller noe.
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Re: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.Nøtteallergi kan fremstå veldig forskjellig. Noen kan få alvorlige pusteproblemer av nøttestøv i lufta mens andre klør litt i halsen hvis de spiser nøtter. Det første bør definitivt varsles.
![]() |
![]() |
#14 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.På et eller annet tidspunkt må man jo finne ut om nøtteallergien så jeg synes ikke det er så rart om man fra en bursdag til en annen plutselig får høre om nøtteallergi. Jeg fikk et par kommentarer da jeg nevnte storebrors allergi siden vi ikke hadde nevnt det forrige bursdag, men da var han jo ikke allegisk.
![]() |
#15 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe mat.
Jeg klør veldig i munnen av hasselnøtter. Men det skjer ingenting mer enn det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe matMin erfaring er at unger over ca 7 ikke kommer med bruksanvisning fra foreldre med mindre de har så alvorlig allergi at de kommer med epipen og akuttutstyr. De sier fra selv. Nøtteallergi trenger ikke være veldig alvorlig.
![]() |
#18 |
awesom
|
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe matMin er "bare" laktoseintolerant, jeg glemmer det stadig vekk og tror ikke jeg har gitt beskjed om det når han har overnattet borte. Han er 9 år og klarer helt fint selv å gi beskjed om det. Han er og stor nok til å veie opp konsekvensen vond mage opp mot hvor lyst han har på noe med melk i, eventuelt vite hvor mye mat han må ha i magen for å takle en fløteis.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe matHva betyr nøtteallergien i dette tilfellet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvis du har et barn som er allergisk mot noe matJeg har en sønn som har reagert på citrus og på paprikakrydder. Jeg har aldri informert om det, han har passet på det selv. Og siden reaksjonen han får ikke er farlig er det ikke noe jeg tenkernpå.
![]() |
|
|