|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Når skaffet du deg hund/valp?Er det slik at alle som skaffer seg valp gjør det til de går ut i minst 3 uker sommerferie?
![]() |
#2 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Fikk han 21. juni. Er hjemmeværende, så har gått bra. Vanligvis får man jo den når den er 2 mnd. Da må man som oftest opp hver 3. time om natten på dobesøk. Det er mye jobb. De biter jo mye også.
![]() |
#3 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Jeg kunne ha fått en voksen om jeg visste om fortiden og kjente til de som hadde hatt den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Vi fikk vår i begynnelsen av mai. Da var han allerede 12 uker, siden han hadde vært hos noen før oss. Mannen er dessverre arbeidsledig, så tidspunktet hadde ikke så mye å si. Ellers ville jeg ha ønsket meg han når vi hadde ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Han var renslig, nesten, når han kom til oss. Og sov hele natta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Hvor lenge må han være alene hjemme hvis dere skal få han når dere ikke har ferie?
![]() |
#7 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Forøvrig er jeg sjelglad jeg ikke kunne få han før han var 3 mnd og 3 uker pga import fra Danmark. Den første uka var utrolig slitsom med mye biting. Han sov hele natta. Tør ikke tenke på hvordan jeg hadde taklet to mnd med slik biting pluss nattevåk. Ei jeg kjenner som fikk samme rase da den var 2 mnd måtte sove i stua ved buret for å ta den ut på do, etter hvert holdt han seg fra kl 24-06.
![]() |
#8 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Ine: Hvorfor går du ut ifra at den skal være hjemme alene 8-10 timer om dag?
![]() |
#9 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Det er nok til sommerferien som er mest aktuelt for vår del. Hvis jeg tar ferie før skoleferien, og mann og barn er hjemme hele skoleferien, bør vi ha fått den stueren. Da er det litt greiere å ha den med seg også.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Jeg har de siste årene tatt i mot en 8 uker gammel valp ca hver 14. måned som forvert for et par førerhundskoler. Jeg er i full jobb. Jeg har hentet valpene en torsdag eller før en langhelg og vært hjemme med den i ro gjennom helgen. Deretter har de vært med på jobb. Jeg har bur på kontoret mitt og har tidlig vent de til korte perioder alene der. Ellers har de løpt i hælene mine over alt. Det fungerer fint, det men det er klart at effektiviteten påvirkes noen uker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?
Neida, går ikke ut fra det. :-)
![]() |
#12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Her har mannen vært hjemme de to første ukene (vi fikk valp når den var 8 uker). Da ble den gradvis vant til å være i bur i små perioder. Når den var 10 uker begynte jeg å ha valpen med på jobb. Da lå den i bilen, men jeg luftet den hver time den første uken. Så var det en periode på 5-6 uker der jeg luftet den annenhver time før det ble sommerferie. Hunden ble fort vant til å ligge i bilen, og siden det var vår og vi har en trygg parkering ute kunne bakluka på bilen stå åpen og hunden fikk se på det som skjedde ute. Vi brukte et ganske stort bilbur, og valpen hadde tilgang på vann og leker. I løpet av sommeren ble hunden vant til å være i hundegården når vi var på jobb, hele perioden med valp gikk utrolig bra |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Guardian of the galaxy
|
Det er sånn jeg ser for meg hundeholdet vårt, egentlig. Hunden skal være med meg stort sett overalt, sove i bur på rommet vårt først, deretter i bur på gangen utenfor rommet vårt. Litt sånn babyopplegg.
Vi er bare på forberedelsesstadiet enda, og leser og funderer mye. Akkurat nå tror vi det er Havanais eller dvergschnouzer som blir rett for vår familie og vårt liv, men vi prøver i hvertfall å late som om vi fortsatt er åpne for noe annet også.
![]() |
#14 |
Guardian of the galaxy
|
![]() |
#15 |
Enda en som trener
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Vi fikk valp i vinter. Han var 10 uker da vi fikk han (ikke 8, da vi var på juleferie og ikke kunne hente før det). Jeg var hjemme med ham på fulltid de første to ukene (jobbet hjemmefra). Deretter hadde vi noen uker der han delvis var hos min mor og jeg jobbet en del hjemmefra. Deretter var han delvis med på jobb og delvis alene hjemme noen timer. Da kjørte en av oss hjemom i lunsjen. Vi har ikke måttet stå opp noe særlig med ham på natten, men han er enda |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Jeg får ny valp til jul. Alaskan Malamute.
![]() |
#17 |
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Valpen vår vil jo måtte være hjemme alene etter hvert, når mannen en gang får seg jobb. Til nå er han alene alt fra 10 min til 3.5 timer. Vi kommer til å øke dette etterhvert. Mellom 6 og 7 timer vil nok blir det lengste han er alene etterhvert. Det blir da til gutta kommer hjem fra skolen. Men enn så lenge er ikke det aktuelt. Han er 5 mndr nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Vi fikk en springer spaniel 17.april. Jeg hadde ferie i 2 uker, og brukte tiden på å venne han til å være hjemme alene litt. Så startet jeg å jobbe, og dro på jobb til kl 9, hjem til 12. Gikk god tur og lufting, så sov han en ny dupp mens jeg jobba litt til. Strekte hjemme-tida til å komme opp i 13.30 nå før sommerferien. Han sov og dormet mens vi var borte, så dette gikk fint.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Når skaffet du deg hund/valp?Vår første valp hadde jeg en ukes ferie med på sommeren og så var jeg heldig og hadde en venninne som var hjemme i en periode mellom to jobb så hun hadde ham på dagtid. De dagene hun ikke kunne var han med på jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|