|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?I lys av trådene her inne om dyrevelferd og bærekraftighet, ønsker jeg å bli mer bevisst på hva jeg spiser. Samtidig så trenger jeg et dytt i retning sunnere kosthold. Men samtidig vet jeg at jeg ikke er typen som kommer til å orke å kjøpe hele dyr og partere selv, og ikke har jeg tid/overskudd/interesse til å saumfare spesialbutikker/nettet eller reise milevis for å finne spesialmat heller.
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Jeg gjør så godt jeg kan, men har måttet gjøre en god del hverdagskompromisser som for eksempel min veganerøkomiljøpartisvoger mener er helt under pari.
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?
Ja, nemlig. Jeg har mamma og søstera mi på besøk nå, og de tenker PRIS - PRIS - PRIS, men jeg prøver å finne det beste alternativet der vi handler der og da. Det ideelle hadde kanskje vært å funnet det sunneste, mest bærekraftige alternativet EVER, og så betalt / reist langt deretter, men det velger jeg altså å ikke gjøre. Det hadde jeg holdt ut med sånn i cirka 48 timer, kjenner jeg meg selv rett.
![]() |
#4 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når det gjelder økologisk frukt og grønt så må det være i nærheten. Det holder naturlig nok kortere enn annen frukt og grønt, så det må spises ganske kjapt, hvis ikke blir det dårlig. F.eks. så går det mye agurk på en uke her. Da kjøper vi en økologisk og en "vanlig", for den økologiske holder ikke en uke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Jeg var nettopp i USA og besøkte kusina mi. Hun handlet nesten alt hun spise på sånn whole food supermarket.
![]() |
#6 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Vi følger også en slags middelvei her, siden det er mest praktisk. Handler stort sett på Coop xtra eller Rema og de har ganske bra utvalg av økologiske varer. Handler også noe fra invandrerbutikk som bulgur, linser, krydder og så abonnerer vi på grønnsakskasse annenhver uke. Den er vel litt semi-økologisk, men i det minste kortreist.
![]() |
#7 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Hvis du tenker bærekraftig matproduksjon er Norge langt foran USA. Kjøp norsk kjøtt. Det brukes mye mindre antibiotika i produksjonen, dyrevelferden i Norge er bedre enn i mange andre land pga blant annet at besetningsstørrelsen er mindre. Selv styrer jeg unna kylling, men kjøper storfe, svin og sau. Du trenger ikke partere eget slakt for å ikke bare spise indrefilet. Kjøp andre kjøttstykker også, og kjøttdeig.
![]() |
#8 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Er det noe kjøtt jeg bør kjøpe MER av, sånn for å støtte opp om salget av det?
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Det fokuseres så lite på det "dårlige" kjøttet, det som ofte får stempelet grytekjøtt. Jeg elsker disse kjøttstykkene, fordi de trenger så lang koketid og derfor blir kjøttet utrolig mørt og smakfullt. Svineknoke i ertesuppe, herlige gryter som stifado, gulasj og gryte fra Burgund, vidunderlige smaker. I tillegg er dette kjøttet billigere, og de andre råvarene som trengs i gryta er også ofte billige, så du sparer penger. Det irriterer meg at det er så vanskelig å få tak i det her i området. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
Whole foods marked!
![]() |
#12 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Dette lurer jeg og på, men jeg må nok undersøke litt selv regner jeg med for det er vel kanskje andre forhold her i UK.
![]() |
#13 |
finner ut av mye
|
Kortreist, ikke bortreist!
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Kortreist er alltid bedre fra et miljøperspektiv. Hvertfall om man velger sesongvarer. Det er jo et annet poeng; finne ut når grønnsaker er i sesong, ikke bare i Norge, men i opprinnelseslandet.
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Jeg tenker at så godt som mulig ut fra forutsetningene er et godt utgangspunkt. Mest mulig grønnsaker mer enn kjøtt, mest mulig kortreist. Og handle på en butikk nær deg, det hjelper liksom ikke at maten er kortreist dersom alle skal reise flere mil til butikken. Det viktigste er nesten å ikke kjøpe mer enn man bruker.
![]() |
#16 |
finner ut av mye
|
Akkurat det sliter jeg med ...
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?Ja, også beregne porsjoner og bruke rester.
![]() |
#18 |
finner ut av mye
|
Skal begynne å lage ukesmeny så jeg kan handle bare det jeg trenger.
![]() |
#19 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvor får man kjøpt reinkjøtt? Her jeg bor er det kun reinsdyrskav eller filet som selges. Hvor blir det av resten av dyret?
![]() |
#20 |
Rockesøster
|
I frysedisken på min Rema og på Hypermarked ligger det flere ulike varianter av reinkjøtt, både indre/ytrefilèt, skav og surrede steker.
![]() |
|
|