Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

El-sykkel?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-15, 11:50   #1
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

El-sykkel?

Her i byen legger politikerne opp til at det skal være både svindyrt og umulig å komme seg til og fra jobb, så jeg vurderer el-sykkel. Det sitter litt inne, for jeg vet ikke om det er helt gjennomførbart, men jeg kommer til å tjene inn det den koster på langt under et år med den nye rushtidsavgiften.
(50 kr hver vei + 600 kr parkeringsplass på jobb = 2600 kr hver måned, og diesel i tillegg)(legg til at det foreligger forslag om å stenge deler av sentrum for biltrafikk, bl.a. der jeg vanligvis kjører)

Sykkelturen er 17 km én vei, og det hadde sikkert vært overkommelig med vanlig sykkel, hadde det ikke vært for noen tunge bakker spesielt til jobb, og jeg ser litt mørkt på livet om jeg skal svette meg oppover der hver morgen i vinterregnet.

Jeg ser etter en robust sykkel som tåler både grus og asfalt, og som gir futt hvis jeg ønsker det, men som også funker bra hvis jeg vil sykle oppoverbakkene selv. Hadde vært greit om den også var stille av seg og litt vakker, men det kommer kanskje i andre rekke.
Prisen... tja. Jeg vil jo passere 26.000 i transportutgifter på under 10 måneder om jeg fortsetter som nå, så den behøver ikke være så veldig billig.

Noen som har erfaringer som kan hjelpe meg?
Ser noen skrev litt om dette i fjor, men el-sykler har kanskje vært i stor endring i løpet av kort tid, så jeg lager en ny tråd.

Gammel 07-08-15, 12:01   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: El-sykkel?

Kollegaen min er veldig fornøgd med sin Cannondal el-sykkel som ho kjøpte på Sykkelsenteret i Bergen i mai i år:
http://www.sykkelsenteret.no/sykler/el-sykler/

Ho syklar over Melkeplassen frå Fyllingsdalen til sentrum kvar dag.
Eg er litt usikker på kva for ein modell ho har, men eg ser dei er ganske dyre alle sammen.

Eg har også vurdert å kjøpe meg el-sykkel, men ikkje for å sykle til jobb. Då blir det meir til fritidsbruk. Eg har omtrent samme avstand (og delvis samme veg) som deg til jobb og eg syns rett og slett det blir for langt i regn og kuling.

Gammel 07-08-15, 12:04   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i byen kan man låne el-sykkel og teste, kanskje det er noe lignende hos deg?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 12:06   #4
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for tips, Simone.
Det er jo et godt stykke. Det kommer til å bli en ganske stor overgang. Men så ser jeg jo at jeg ofte blir forbisyklet når jeg selv står i kø med bil (eller buss for den del), så tidsmessig tror jeg ikke jeg taper så veldig mye på det. Det blir mer forutsigbart å være uavhengig av trafikkmessige forhold.

Jeg kan jo evt. ta buss hvis været er helt umulig eller det fryser til på toppen av "fjellet", men blir så sykt kvalm av buss og dessuten tar det rundt 50 minutter uansett.

Gammel 07-08-15, 12:10   #5
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefaler deg gruppa el-sykkelens venner på facebook, der finner du mye info og kan få svar på ting du lurer på!
Jeg spurte meg litt rundt der inne da jeg skulle kjøpe og synes det var trygt når det tross alt var en ganske dyr sykkel jeg skulle kjøpe. Dette var i fjor, utvalget er mye større i år faktisk.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 12:11   #6
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en sykkel som er vakker, men om den har "futt" - altså som en litt artig hybridsykkel - er jeg ikke like sikker på. Jeg elsker sykkelen min, fikk den i april og har aldri syklet så mye som jeg gjør nå. I alle fall ikke siden jeg var ganske liten. Jeg jobbsykler, og ser også at jeg fritidssykler mye mer enn før. Fortsatt bruker jeg den vanlige sykkelen min i skogen, men all transportsykling foregår med elsykkelen. Jeg har en Kalkhoff tasman classic, 2015-utgaven.

Det som er viktig er at du kjøper av en forhandler som også kan yte service og ta reparasjoner. I alle fall var det viktig for meg, jeg elsker at jeg kan stikke innom for å få justert ditt eller datt. Foreløpig har det ikke vært store ting, men det kan jo skje, og da er det fint at sykkelen ikke må sendes av gårde.

Jeg var også veldig opptatt av batteritid/rekkevidde, og den sykkelen jeg kjøpte har noe av det beste på markedet når det kommer til batteri og motor (har jeg skjønt), i alle fall i min prisklasse (maks 30 000). Jeg prøvesyklet flere ulike sykler, og likte best de som oppførte seg som en vanlig sykkel - bare at jeg fikk superkrefter. Noen elsykler gir voldsomt mye støtte også når man nesten ikke tråkker, og det var ikke noe for meg. Sånt er jo sikkert en smakssak.

Sist redigert av Darth : 07-08-15 kl 14:24.
Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 12:30   #7
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Anbefaler deg gruppa el-sykkelens venner på facebook, der finner du mye info og kan få svar på ting du lurer på!
Jeg spurte meg litt rundt der inne da jeg skulle kjøpe og synes det var trygt når det tross alt var en ganske dyr sykkel jeg skulle kjøpe. Dette var i fjor, utvalget er mye større i år faktisk.

Hvor mye bruker du sykkelen, m^2? Er du fornøyd med investeringen?

Ikke meningen å kuppe tråden din, Appelsin.

Gammel 07-08-15, 13:33   #8
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker den så mye som jeg hadde tenkt for å si det sånn
For meg er den et alternativ til bil (eller buss) t/r jobb, vanlig sykkel hadde vært uaktuelt.

Ofte sykler jeg rolig med god støtte av sykkelen til jobb, nedover bakkene. Også får jeg meg en treningsøkt hjemover (9.5 km oppover) ved å skru ned støtten fra sykkelen. Hvis jeg bare vil transporteres hjem skrur jeg støtten på maks.

Så lenge jeg passer på å ta med batteriet inn og lade når det trengs det så alt er klart er det enkelt å velge sykkelen, selv om det småregner litt eller jeg ikke helt har dagen. Og da blir jeg jo blid av turen! Det er rett og slett så morsomt å sykle på den. Min kostet noen-og-tjue-tusen, det er en BH E-motion Jet og jeg er veldig fornøyd med den. Det er samme sykkelen som Cross fra samme merke som er en ganske populær sykkel, men den var for høy for meg i stanga selv i den minste størrelsen. (dette er årets modell, jeg har fjorårets).

Jeg valgte med vilje en sykkel som ser ut og oppfører seg litt sporty, for jeg bruker den på skogsturer med lillegutt også. Jeg ville også ha batteriet i stanga, og jeg ville ikke at sykkelen skulle "lyse" elsykkel for jeg hadde en tanke om at da blir den kanskje ikke stjelt først i det minste...

Jeg veier ganske mye, og hvis jeg bruker endel full trøkk på støtten varer den ikke fryktelig lenge (ca. 40-45 km), men så lenge jeg ikke sykler lange turer med den er det jo greit nok, da er det bare å lade - det står indikasjon på den lille skjermen hvordan batteriet ligger an.
På maks støtte legger den på 3 x innsatsen. Det vil si at hvis man sitter og småtråkker og laller uten å legge så mye i det i oppoverbakkene, går den i 10-12 km/t. Det er litt raskere enn at du må stoppe liksom. Hvis jeg drar på går den fort oppi 20-22 km/t oppover med full støtte. Over 26 km/t kutter den støtten, det gjelder alle elsykler.

Det er en sykkel som gir superkrefter, som Appelsin beskriver, man føler seg bare som en god og rask syklist rett og slett.

Ja det må jeg forresten si - jeg har kjøpt til kjempemykt sete, og det er bra. Også er jeg misfornøyd med bagasjebrett+skjerm bak-løsningen, men det er løse tilkjøp som ikke har noe med sykkelen å gjøre. De bare passer dårlig.

Sist redigert av m^2 : 07-08-15 kl 13:58.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 13:40   #9
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har prøvd elsykkel opp den aller verste bakken på min jobb-rute, og det var kjempemorsomt! Har tenkt å kjøpe, men sliter med å velge. Veldig fint om alle som har erfaringer legger inn merkenavn og pris, det er veldig fint å høre hva dere synes.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 14:19   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

En av de tingene jeg er veldig fornøyd med på min kosesykkel er at den er komplett. Den har lys, bagasjebrett, skjermer, et fantastisk brooks sete, feste til sykkelpumpe, integrert sykkellås, etc. Det som er tilleggsutstyr på mange sykler er standard her. Mange vil jo ikke ha dette tillleggsutstyret, men en som kjøper en retrosykkel sånn som meg vil jo nødvendigvis det. Jeg har selvsagt matchet med sykkelveske og en ekstra solid sykkelås som var svinaktig dyr (men som jeg fikk på kjøpet).

Gammel 07-08-15, 17:19   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for nyttig informasjon, m^2! Mannen maser på at jeg skal kjøpe meg en siden jeg ikke kjører bil og har et stykke til jobben. For meg er nok tærskelen litt høyere enn den kunne ha vært, blant annet fordi jeg ikke har syklet på vanlig sykkel heller på flere år.

Gammel 07-08-15, 18:02   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Signerer dette. Jeg har en Stevens sykkel (kostet 22 000) og er veldig fornøyd. Har dog bare 8 km hver vei, men batteriet mitt har range på 55 km (på full effekt).

Gammel 07-08-15, 18:14   #13
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

.. og etter at bilturen hjem i dag tok 75 minutter, er motivasjonen for å sykle hjem ytterligere styrket.

Jeg er fullstendig forelska i den du har, Darth

Gammel 07-08-15, 20:13   #14
Urie
Superaktiv

Medlem siden: Jun 2009
Urie er litt kulUrie er litt kul
Standard

Velorbis har flotte el-sykler.
Får ikke til å lime inn bilde, men du kan se på
http://velorbis-bikes.no

Urie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 20:20   #15
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

.. og etter at bilturen hjem i dag tok 75 minutter, er motivasjonen for å sykle hjem ytterligere styrket.

Jeg er fullstendig forelska i den du har, Darth

Du bør unne deg å prøve en sånn, Appelsin. Jeg har aldri hatt bedre sykkel, og jeg er 43 år. Ikke en gang mannen min trodde at jeg faktisk kom til å sykle til og fra jobb, men det gjør jeg. Suser av gårde faktisk. Jeg blir helt glad bare av å tenke på den sykkelen faktisk.

Gammel 07-08-15, 21:04   #16
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror definitivt at du kommer til å vinne overbilkøa med en el-sykkel. Jeg gjorde gjerne det da jeg syklet til byen på jobb for noen år siden. Litt kortere og slakt nedover da. Men med hjelp vil det jo gå fortere. Har ingen greie på el-sykkel som sådan. For meg blir det nok for langt uansett.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 09:34   #17
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Nå har vi diskutert saken ferdig i familierådet, og jeg går for elsykkel. Noen søk på nett i går etterlater meg i fullstendig jungelhumør, men det beste jeg kan gjøre er vel sikkert å oppsøke en seriøs butikk og teste ut ulike sykler?

Synes de oppreiste klassiske modellene er så sykt vakre, men blir det egentlig noe fart med dem da?

Ser at en sånn kommer på topp i en Oslo-test, men .. dette er jo humpete Bergen.

Gammel 08-08-15, 11:37   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg også en, det er så innmari trått å sykle de 14 km en vei til og fra jobb. Det er motvind uansett hvor jeg sykler og bakkene ...

Gammel 08-08-15, 12:35   #19
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Nå har vi diskutert saken ferdig i familierådet, og jeg går for elsykkel. Noen søk på nett i går etterlater meg i fullstendig jungelhumør, men det beste jeg kan gjøre er vel sikkert å oppsøke en seriøs butikk og teste ut ulike sykler?

Synes de oppreiste klassiske modellene er så sykt vakre, men blir det egentlig noe fart med dem da?

Ser at en sånn kommer på topp i en Oslo-test, men .. dette er jo humpete Bergen.

Spørs hvor mye fart du vil ha. Motoren kutter på ca. 26 km/t på alle (lovlige) elsykler. Jeg sykler lett mye raskere enn dette nedover (selvsagt) og bortover (hvis jeg vil). Jeg har en rimelig lang oppoverbakke hjemover (0-300 meter over havet), og min retrosykkel klarer jobben helt utmerket. Siden jeg ikke er spesielt sprek ligger jeg på 12-14 km/t opp den bratteste bakken, da sykler jeg forbi de fleste sprekingene med sykkelklær og landeveissykkel (bakken er drøy og tung og bratt). På flaten vil det være mye raskere med en landeveissykkel enn med en elsykkel, men jeg vil jo aldri drømme om å sykle fortere enn 35-40 km/t uansett sykkel, så for meg er dette et teoretisk problem.

Min gjennomsnittsfart til og fra jobb er ca. 20 km/t, kanskje litt over. Det er inkludert fotgjengerfelt, rødt lys, parkering, opp og ned fortauskanter og diverse andre greier som senker farten. Jeg er ikke et fartsfantom og er mer enn godt fornøyd med dette. Når jeg kjører bil samme strekning ligger gjennomsnittsfarten mellom 32 km/t og 37 km/t alt etter trafikkbildet, antall røde lys og hvor full parkeringsplassen er. Jeg kjører ikke en strekning med spesielt mye kø.

Jeg ser at noen klager på at sykkelen deres er tung å sykle når motoren kutter (eller batteriet går tomt, det har jeg selv aldri opplevd forresten), og det er noe å tenke på når du prøvesykler. For det er kjipt hvis det skal være fryd og gammen på 25 km/t (motor) og helt pyton på 28 km/t (egen kraft).

Du bør i grunn teste elsykkelen på hele eller deler av den strekningen du skal sykle til og fra jobb når du prøver elsykkel, så vet du hvordan den fungerer til ditt behov. Alle skikkelige sykkelbutikker lar deg få lov til å prøve sykkelen.

Gammel 08-08-15, 13:31   #20
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en sånn klassisk kjerringsykkel, som er blant de billigere el-syklene. Den heter Eco-Ride Ambassadør og kostet 13500. Den duger helt utmerket til å sykle f.eks fra Gamlebyen til Ryen eller Ekeberg med barn bakpå, om du er kjent i Oslo. Det er temmelig bergenske forhold.

Men hadde jeg hatt mer penger jeg ville bruke på sykkel, hadde jeg muligens gått for en Kalkhoff.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.