Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Dusjvegger eller dusjkabinett?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-15, 19:09   #1
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dusjvegger eller dusjkabinett?

Jeg skal bygge hus, og har da valget mellom dusjvegger og dusjkabinett på de to badene. Det skal være fliser på gulvet og fibo trespo baderomsplater på veggene.

Er det lurt å ha vegger, eller bør jeg velge kabinett? Jeg har to gutter i tenårene som trener (og dusjer mye), så det blir jo litt dusjing. Er det da lurt å velge dusjvegger, eller bør jeg velge kabinett? Det er jo mye finere med vegger enn disse klumpete kabinettene. Jeg har heller ikke råd til å legge masse penger i noe veldig dyrt.

Er det viktigere med kabinett i 2. etasje, slik at jeg kanskje kan velge vegger nede og kabinett oppe?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 19:36   #2
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Dusjvegger eller dusjkabinett?

Vi valgte dusjkabinett da vi bygde i fjor. Anbefaler Porsgrund showerama.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 19:48   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så mye penere uten kabinett, har du eksempel på vegger?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 19:55   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville valgt kabinett. Har hatt begge deler selv. Og å skrubbe fliser og fuger er med prakk enn å vaske kabinett om man velger et som er ok å vaske.

Gammel 18-08-15, 19:56   #5
Serena
Superduperaktiv

Medlem siden: Sep 2008
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

I nybygg med dagens standard hadde jeg valgt dusvegger. Dusjkabinett er forferdelig å holde rene, og de er sjelden pene.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 20:01   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

I nybygg med dagens standard hadde jeg valgt dusvegger. Dusjkabinett er forferdelig å holde rene, og de er sjelden pene.

Jeg og. Det blir helt grønnjævlig under dusjkabinetter, og det er mange vinkler og kanter hvor det fester seg skitt. Alle rørleggerne vi snakket med i forbindelse med baderomsoppussing mente det var helt uproblematisk med dusjvegger. Og dette er i en over hundre år gammel leilighet. Lett å holde rent, bare spray på baderomsspray, gå over med svamp og skyll av.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 20:25   #7
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg og. Det blir helt grønnjævlig under dusjkabinetter, og det er mange vinkler og kanter hvor det fester seg skitt. Alle rørleggerne vi snakket med i forbindelse med baderomsoppussing mente det var helt uproblematisk med dusjvegger. Og dette er i en over hundre år gammel leilighet. Lett å holde rent, bare spray på baderomsspray, gå over med svamp og skyll av.

Jupp, dette Man får heller ikke rengjort de(n) siden(e) på utsiden av kabinettet som vender inn mot veggen på en skikkelig måte så på sikt blir de som regel skjoldete og skitne (hadde dette der vi bodde før, og etter 6 år irriterte det meg nokså mye til slutt).

Vi trodde kabinett skulle være så mye tryggere i.f.t. fukt, og var forberedt på å velge kabinett i alle fall nede da vi bygget dette huset, men rørleggerne sa at det ikke var noe problem så her ble det dusjnisje/dører på alle bad. På to av badene har vi Fibo trespo-plater bak dusjen og fliser på gulvet - funker helt ypperlig og er utrolig lette å holde rene! På det tredje badet er det fliser, og det krever en del mer rengjøring i.f.t. fugene, men også dette er minst like enkelt som et kabinett. Fordelen ved å velge dører kontra kabinett er jo også at man kan ha slike dører man kan slå inn når dusjen ikke er i bruk dersom man trenger plass til f. eks. tørkestativ eller lignende.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 21:12   #8
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dusjvegg uten tvil. Så mye flottere i et nytt hus enn kabinett. Jeg har til gode å se et kabinett som er enkelt å holde rent. Jeg ligger på kne med tannbørste i krokene og mitt er helt nytt her jeg bor.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 21:51   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vegger og belegg på gulvet. Anbefales. Jeg synes kabinett er gufne greier.

Gammel 18-08-15, 21:54   #10
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man dusje rett på sånne veggplater da?
Jeg lurer på om jeg skal ha dusjkabinett i min leilighet, det fins jo sånne med tette bakvegger - altså ikke glass. Tenker kabinett; dusje, ferdig, lukke dørene. Dusjvegger; dusje, ferdig, tørke vegger og golv og vann som har rent av dørene når man slo dem ut etter dusjen, eller vann som renner "utenfor" fordi det ikke lenger er tett under dørene.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 21:54   #11
Albertine

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Dusjvegg. Vi har begge deler og kabinettet er hathathat å vaske.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 21:59   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Kan man dusje rett på sånne veggplater da?
Jeg lurer på om jeg skal ha dusjkabinett i min leilighet, det fins jo sånne med tette bakvegger - altså ikke glass. Tenker kabinett; dusje, ferdig, lukke dørene. Dusjvegger; dusje, ferdig, tørke vegger og golv og vann som har rent av dørene når man slo dem ut etter dusjen, eller vann som renner "utenfor" fordi det ikke lenger er tett under dørene.

Jeg har aldri tørket av noe som helst etter at jeg har dusjet. Bortsett fra meg selv, da. Det har hendt at minsten har klart å spyle ut av dusjnisjen, men det har han også klart i dusjkabinettet på hytta. Vi har "saloon"-dører som slår begge veier, noe som er genialt med tanke på rengjøring.

Gammel 18-08-15, 22:02   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjør ingenting av det du nevner, Ea. Vi dusjer og er ferdig. Vi har fliser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-15, 23:50   #14
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dusjvegger!
Baderomspanelen er tett og fungerer som membran om den blir satt opp riktig. Lett å holde ren.
Pass på at gulvet får helling riktig vei eller at gulvet inne i dusjen er dypere( liten brønn).

På vaskerommet har vi dusjvegger og fliser på gulv og vegg og det er like fint etter snart 15 år.

Gammel 19-08-15, 06:55   #15
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kabinett uten tvil.
Lettere å bytte ut enn flis og jeg har aldri sett gamle bad hvor fliser er like pene etter 15-20 år. Det er også vår erfaring.

Jeg synes ikke dusjvegger er penere, men det handler om smak.
Vi har kabinett på vaskerom som skal pusses opp etterhvert og vil beholde kabinett der.
På badet har vi badekar med dusjvegg og dusjer rett på plater. Jeg ser for meg at platene etter mange år vil se annerledes ut der det er dusjet mye enn på resten av badet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 06:59   #16
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den tørkingen er helt nødvendig om vannet inneholder mye kalk eller andre ting som avleires. På fuger ser det ikke bra ut om det ikke gjøres.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 08:02   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kabinett. Ekssvigerfar er takstmann og sier at det er ekstremt mye skader pga dusjvegg - også i nye hus med bad bygget av fagfolk. Jeg kjenner litt for mange som har måttet rive ned bad pga råteskader og lekkasjer.

Gammel 19-08-15, 09:35   #18
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er akkurat det med skader jeg også har hørt, som Milfrid sier.
Og så er det mulig at jeg har dusjet hos folk med dusjvegger som er himla nøye på det så jeg føler for å tørke hele badet når jeg er ferdig, mens på mamma sitt relativt nye bad med pent kabinett så er det mer dusj & go.

Hos meg selv har jeg fliser og dusjer rett på veggen - med forheng og ikke dører, så der er det dusj & nal.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 09:55   #19
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bad som er minst 25 år og vi dusjer rett på flisene. Badet og dusjen ble sjekket for fukt for noen år siden og det var ikke noe unormalt. Vi tørker ikke av etter dusj, men gulvet heller selvsagt.

LaBanga, du som er interessert i utseende, ikke gå for kabinett!!!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 09:59   #20
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har dusjvegger her jeg bor, så blir spennende å se når takstmannen kommer når jeg skal selge om det er blitt noe fukt der.

Estetisk så ønsker jeg jo dusjvegger, men jeg har jo hørt at fagfolk har begynt å gå tilbake på at det er like bra med vegger som kabinett i det siste, nettopp fordi de ser en del skader på selv nye bad etter ny standard.

I tillegg så dusjer vi jo veldig mye mer enn før. Derfor jeg er usikker rett og slett.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:10.