Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Jakken er ferdig strikket - nå gjenstår bare knappestolpe og klipping

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-15, 19:05   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jakken er ferdig strikket - nå gjenstår bare knappestolpe og klipping

Jeg har strikket en sinnasaujakke - min første jakke som er strikket rundt og skal klippes opp. Jeg har lest oppskriften, googlet på både videoer og bilder men finner ikke noe som kan gjøre meg helt sikker på neste skritt nå.

Jeg skal altså plukke opp masker og strikke en knappestolpe før jeg hekler eller syr to sømmer og klipper opp mellom disse.

1) Skal maskene til knappestolpe virkelig hentes fra vrangen og strikkes mens jakken er vrengt?

2) Anbefaler dere å hekle eller sy før klipping for en som aldri har gjort dette før? (men både har symaskin og basic heklekunnskaper)

Er det noen andre feller det er lett å falle i? Det er jo unektelig litt skummelt å skulle klippe i mesterverket mitt - og jeg tar meg selv i å ønske at jeg hadde strikket den som genser i stedet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-15, 20:18   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jakken er ferdig strikket - nå gjenstår bare knappestolpe og klipping

Jeg har bare klippet i ett strikketøy i hele mitt liv, så jeg er ikke noen ekspert på dette. Men jeg mener å ha lest at det ikke er alle garn man kan hekle i før klipping, noen bør sys. Lurer på om det er superwashgarn som må sys?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-15, 20:40   #3
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Så lenge du har brukt 100% ren ull og ikke superwash, kan du klippe uten å sy med maskin. Jeg har vel plukket opp både fra rettsiden og vrangsiden, kommer litt an på hvordan du plukker opp maskene hva som blir penest. Jeg tror jeg plukker opp mest fra rettsiden og strikker første omgangen med en gang, altså plukker opp og strikker masken med en gang før jeg setter den på pinnen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-15, 21:18   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

For et kult mønster!

*bidrar*

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-15, 23:21   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ren ull (seff) og jeg plukket opp fra retten. Ble heldigvis ikke ferdig så klippingen måtte vente.

Gammel 01-09-15, 00:48   #6
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker alltid å sy før jeg klipper. Når jeg plukker opp til knappestolpe plukker jeg opp tre og hopper over en, så da er jeg redd den raden jeg ikke plukker opp kommer til å rakne.

Gammel 01-09-15, 11:49   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Jeg bruker alltid å sy før jeg klipper. Når jeg plukker opp til knappestolpe plukker jeg opp tre og hopper over en, så da er jeg redd den raden jeg ikke plukker opp kommer til å rakne.

Jeg har også plukket tre av fire. Synes det ser penest ut med heklet kant men må prøve meg litt frem i kveld. Skulle gjerne sett en youtubevideo eller steg for steg beskrivelse.

Gammel 01-09-15, 17:34   #8
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Søk på pinneguri, vet hun holder kurs om å klippe uten å sy, eller søk på steeking.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 21:31   #9
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Aner ikke hva du spør om, men fiiiint mønster da!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.