|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Brød som lages rett i silikonformenJeg fikk en sånn form som er bakebolle og stekeform i ett, og prøvde den for første gang i dag, med eltefri brødoppskrift. Det ble faktisk veldig godt, med god smak, deilig sprø skorpe og fin fasong. Nå blir det jo bare ett ganske lite brød dette, men siden det er så kjapt og lettvint så er ikke terskelen så høy for å blande en deig og sette i kjøleskapet og steke neste morgen, eller bake et brød til kveldsmat eller lørdagslunsj. Ikke at det er så VELDIG tungvint å bake på andre måter, men jeg har aldri vært så glad i å holde på med gedigne brøddeiger og fryse ned åtte brød. Har bakt endel brød i perioder, men liker mye bedre å bake andre ting dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformenDefinitivt en lat baker i liten husholdning!
![]() |
#3 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformenJeg kastet muffinsbrettet i silikon etter første forsøk, fordi jeg kjente den ekle smaken. Var derfor litt skeptisk til denne, men det var overhodet ingen silikonsmak å kjenne. Fant ikke den formen jeg har i farten, men det er samme type som denne, bare et annet merke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformen
Er det en Lekué-form du har? Kan høres sånn ut. I tilfelle vil jeg anbefale langtidshevet brød i den, med veldig lite gjær. Er enig i at det er enkelt å smelle sammen et brød i den, men de blir som du sier veldig små. Jeg gjør omtrent slik: |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformenDet er ikke det merket, men samme prinsippet. Jeg lagde med kort hevetid, lunkent vann og ganske lite gjær før i dag. Det ble veldig godt selv med bare en drøy halvtimes heving. Har satt et nytt i kjøleskapet til i morgen tidlig, med kaldt vann og enda mindre gjær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformenDet er forøvrig få ting jeg misliker mer av matlagingsutstyr enn ting av silikon. Men denne formen er helt grei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformenHvor mye og lenge steker dere brødene? Jeg fikk sprø skorpe første gang jeg prøvde den, men de andre gangene har den vært mer "hard" enn sprø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformenJeg tror kanskje jeg pleier å steke rundt en time, men brødet mitt er nok større. Jeg har ikke pleid å ta det ut av formen, men å åpne den på slutten av og til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformenEg har pleid å heve over natta i kjøleskap, med den oppskrifta med 400 gr/360 gr. Deretter har eg steika i 40 min. lukka og 10 min. åpen form. Det synest eg gir bra skarpe.
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformen
Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformenDet første jeg bakte, med kort heving, ble bedre på alle måter i grunnen. Men jeg vet ikke om det var kjøleskapheving, bittelitt kortere steketid eller forskjellig melblanding som utgjorde den store forskjellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Brød som lages rett i silikonformenJa, ikke vet jeg. Jeg er ingen baker, spesielt ikke på gjærbakst. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|