|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor mye mat har du i hus?Jeg tror vi har hatt lignende tråder før, men jeg har fundert litt på mat i krisesituasjoner i det siste. Av alle ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
koko
|
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Skulle nok fått det vi har i hus til å vare etpar uker, men noe lager mtp krisesituasjoner har vi ikke. Tviler på at jeg kommer til å bunkre opp kriselager noen gang egentlig.
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Vi har egentlig ikke noe matlager; jeg handler inn for en uke av gangen og har veldig lite i skap og fryser ut over dette. Kunne nok skrapt sammen til litt gjærbakst, men ikke noe som kan kalles middag.
![]() |
#4 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Det hadde ikke holdt lenge. Jeg synes det er greit at maten er i butikken frem til vi trenger den.
![]() |
#6 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Dårlig med matlager her gitt. Har en del tørrvarer men vi hadde måtte ha begynt å gange på trærne eller naboene før det var gått to uker.
![]() |
#9 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Ca halvannen dag, vil jeg tro. Med mindre godt levert nettopp har vært på besøk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
awesom
|
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Jeg hadde matinnventering for noen uker siden, rett og slett for å få oversikt over hva vi hadde. Vi har nok sikkert så vi klarer oss i 2-3, kanskje 4 uker. Det ville ikke blitt fett, men sånn at vi hadde overlevd.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Vi har ikke noe lager, hadde vært dårlig med middager i alle fall. Kunne vel bakt litt boller og brød og spist korn og knekkebrød, men lenge hadde det ikke holdt.
![]() |
#12 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Vi pleier ikke ha noe stort lager, men etter at vi var på selvplukk for et par uker siden har vi i det minste mais for en stund.
![]() |
#13 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Jeg har funnet en indre kontrollfreak! Jeg som har såpass lave skuldre ellers, jeg visste faktisk ikke at jeg hadde såpass stort behov for å vite at det er mat i hus. Det hadde vært vanskelig å snu om til å planlegge hverdagene og slappe av uten et greit forråd. Nå lager jeg det aller meste fra bunn, så jeg er fint nødt til å ha en del mel, korn, bokser med diverse inne. Det er faktisk ikke lett å se for seg hvordan det er mulig å organisere seg med bare mat for en dag eller fem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Vi hadde nok levd godt til over vinteren iallfall. Værst hadde vært mangelen på fersk frukt og grønt. Har fire fulle frysere med kjøtt/fisk/bær og en kjeller med poteter. Egne høner.
![]() |
![]() |
#15 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Jeg tror ikke vi hadde holdt så lenge, kanskje et par uker? Vi har ikke så fryktelig mye mat i huset. Vi bruker nesten ikke hermetikk annet enn mais og hermetiske tomater. I fryseren er det noe kjøtt, noe brød/kaker og noe rester, men vi kjøper ikke masse for å ha i fryseren annet enn hvis det er tilbud. Tvert i mot prøver vi å sørge for at det ikke er så mye i fryseren at ting blir glemt og til slutt må kastes. En del tørrvarer har vi, men ikke mer enn at vi kanskje kunne bakt 5-6 brød. Vi har stappfullt kjøleskap, fordi vi lager alt fra bunnen og derfor har mange ingredienser, men man lever ikke så lenge på Dijonsennep og Worcestershiresaus. Resten er ting som brukes opp hver uke, som ørten liter melk, masse egg, grønnsaker og pålegg.
![]() |
#17 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Vi har overhodet ikke noe kriselager, for sånn er ikke noen av oss bygd, men vi har jo et ganske rikt utvalg i basisvarer, så vi kunne vel levd et par uker (litt merkelig og skeivt) på det. Vi har veldig liten fryser og derfor lite kjøtt og fisk, så det ville blitt mye bakst, grøt, bønner osv. Godt krydret.
![]() |
#18 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Vi hadde klart oss minst 14 dager. Det hadde blitt ensformig på enkelte matvarer, bare syltetøy på brødskiva. Grønnsaker er det vi har minst av.
![]() |
#19 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Toppen 3-4 dager. Har litt tørrere og noe hermetikk som mais og hakket tomater, men jeg har enda ikke greid å dekke bunnen i fryseren og det som er i kjøleskapet omsettes fort.
![]() |
#20 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hvor mye mat har du i hus?Minst en mnd. Denne tråden fikk meg til å ville handle mel, tørrgjær og havregryn. Da holder vi enda lengre. Ved har vi også. Jeg kunne nok klart meg i krigstid. Huset er fullt av stoff, garn og sånn. #hamster |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|