|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Jeg skal ha gjester før kveldens konsert på lørdag og tenkte å servere ost og kjeks. Det har jeg aldri gjort før og knapt nok spist selv. Så, hva kjøper jeg? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Jeg ville i alle fall kjøpt en sånn stor firkantet pakke med kjeks med ulike typer i.
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Brie, en blåmuggost og manchego, og en kremost, hvertfall.
|
|
|
|
#5 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Vanlig gulost, paprika, eple i skiver. Tenker 5 oster er nok?
|
|
|
#6 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Karamelliserte valnøtter i akasiehonning er veldig godt til. Det stammer er chilimarmelade og valnøttbrød. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Rockesøster
|
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Av kjeks liker jeg aller best de tynne speltkjeksene fra Sætre og posene som heter Rye snacks, helst de med frø og havsalt.
|
|
|
#8 |
|
En anelse distre
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Tusen takk for tips. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Siden julevarene begynner å poppe opp i butikkene, pepperkaker er godt til blåmuggost. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Müslibrød (Jakobs) er kjempegodt til ost. Rugsprø er også godt tilbehør. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passe aktiv
Hvor: Sentralt
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Ost og kjeks er det mange meninger om, preferansene er svært forskjellig.
|
|
|
|
#13 |
|
En anelse distre
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Jeg tror ikke jeg går for en spesielt fancy servering, men mange gode tips her. Honning til ost er nytt for meg, men akasiehonning er noe jeg like vel har i skapet så da setter jeg frem det også. Takk for tips til oster. Jeg regnet med det dreiet seg om mer enn kremost og Ritz. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Anbefaler brie/camembert, blåmugg, chèvre og en fast, moden hvit ost type vellagret jarlsberg eller lignende, og så mine favoritter, Gruyère eller Comté. Er enig med Nextlife om tilbehør, og foretrekker helt klart brød fremfor kjeks til ost. Pleier å slenge på en god paté i tillegg.
|
|
|
#15 |
|
Rockesøster
|
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Jeg er tidenes ostepyse og setter veldg stor pris på at det ikke bare er oster som er skarpe og full av ostesmak, men gjerne en type gouda e.l, og milde kremoster.
|
|
|
#16 |
|
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Marmelade brukes på osten ja. :-) |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Blanding av harde og myke oster. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passe aktiv
Hvor: Sentralt
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?
Hvis du er i Trondheim får du mye god ost på Bunnpris Gourmet, Tyholt og den på Byåsen. Også tips om tilbehør.
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Jeg synes også at brød er mye bedre til ost enn kjeks. Så jeg ville satt frem litt brød. Enten loff/baguett eller frukt/nøttebrød. Oppå osten synes jeg nøtter og honning er godt. Lønnesirup er også godt. Og marmelader av forskjellige slag. Fikenmarmelade passer godt på en del oster. Jeg hadde nok valgt en mild litt hard ost som de fleste liker, en mild kremost, en blåmugg, en brie/camembert og en gruye eller noe lignende. Synes ikke fersk frukt eller grønnsaker er så godt på og foretrekker noe søtt som honning, siruper, marmelader og nøtter til. Alkoholfri drikker hadde jeg kjøpt inn noe god te og ev en god eplemost. Av viner en god hvitvin og ev portvin. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
En anelse distre
Sv: Servere ost og kjeks, hva kjøper jeg?Nøttebrød, finner jeg det i vanlige brøddisker eller må jeg på bakeri? Bare greit å planlegge hvor jeg skal legge handleturen. |
|
|
|
![]() |
|
|