|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvit pizzasausJeg skal lage pizza med hvit pizzasaus i helgen. Creme fraiche, en klunk hvitvin, hvitløk, oregano, salt og pepper. Dette har jeg også laget før, men jeg synes at hvitløken gir en i overkant ram smak på sausen. Nå har jeg lest at man bør lage sausen dagen i forveien (altså idag) for at smakene skal få sette seg, men hvordan bør jeg behandle hvitløken slik at den ikke får den kjipe hvitløkssmaken, men den gode, om dere skjønner? Bør den bakes i ovnen først? Skjære i tynneskiver eller finhakke? Anybody?
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvit pizzasaus.Det hjelper å bake den først. Og du kan også ha en klype sukker i sausen.
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvit pizzasausDet er sikkert godt å bake, hvis du gidder. Men den smaker jo langt mindre da. Min erfaring er at det er stor forskjell på hvitløk. Jeg river den på Microsoft-jern. Det er godt med crème fraiche, men også med smøreost blandet med sitronskall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Stadig innom
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvit pizzasausJeg bruker kinesisk hvitløk, synes den er bedre. Om den er mildere vet jeg egentlig ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bookhouse girl
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvit pizzasausGjetter på at det er Microplane. Det er virkelig verdens beste rivjern. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvit pizzasausVi river hvitløk, lager sausen en time før, bruker ikke hvitvin, men en klunk god olje.
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvit pizzasausJeg surrer hvitløk og sjallotløk før jeg har det i den hvite pizzasausen.
![]() |
#10 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Hvit pizzasausjeg ville ha surret hvitløken blank i litt olje før den skal i sausen. Da blir den mildere på smak.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvit pizzasausOg bruk kinesisk hvitløk. Jeg fatter ikke at jeg har knotet med de feddene så lenge.
![]() |
#13 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvit pizzasaus
Neida.
![]() |
#14 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvit pizzasausHvis man bruker hvitløk som ikke er fersk (skallet har rukket å bli tørt) kan det lønne seg å dele hvitløksbåten og ta ut den grønne stilken inne I hvitsløksbåten. Den setter veldig kraftig smak. Ellers bør ikke hvitløk surre mer enn ca 1 min.
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
I vanlig butikk finner jeg så og si bare kinesisk hvitløk, både vanlig og ettfedds typen. Jeg må i økologisk butikk for noe annet. Den økoligiske de har her er franskdyrket, ganske mye større løker og fedd enn den kinesiske i butikken, og mye dyrere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvit pizzasausHehe. Microplane. Har mye derfra. Elsker alt ved det bortsett fra at det samler oppvaskvann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() |
|
|