|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
lettere utlada
|
![]() Hvordan strimler du kål og gulrot?Jeg skal lage vårruller i morgen, og husker etter sist gang at det var et mareritt å få strimlet kinakål og gulrot. Jeg får ikke fine strimler, bare sånne tykke stengler.
![]() |
#2 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Rivjern |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
koko
|
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Har brukt rivjern, men synes det blir bedre strimler med mandolin.
![]() |
#4 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Bruker rivjern til vårruller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Kål strimler jeg bare i tynne skiver med skarp kniv. Gulrøtter deler jeg opp med ostehøvel eller grønnsaksskreller og så skjærer jeg skivene i tynne strimler. Jeg bruker ikke rivjern, det avgir alt for mye væske og blir ikke godt i vårruller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
lettere utlada
|
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?
Jeg har prøvd rivjern og mandolin....men det ble jo bare graps! Bruker du da bare den "harde" delen av kålen?
![]() |
#7 |
lettere utlada
|
Jeg tenker å kutte opp i kveld og la det renne av seg over natta.
![]() |
#9 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Jeg bruker råkostkutteren på kenwooden. Jeg bruker hodekål, ikke kinakål.
![]() |
#10 |
lettere utlada
|
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Søren, det er gjerne lettere med hodekål? Det sto kinakål i oppskriften, og siden vårruller er noe jeg egentlig ikke kan, men har fått til en eneste gang ved å følge oppskriften slavisk, tør jeg ikke vike.
![]() |
#11 |
Rockesøster
|
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Bruker du kinakål bør du kutte manuelt. Den er så myk og saftig at det blir bare gjørme når du bruker mandolin eller rivjern.
![]() |
#12 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Vanlig hodekål og gulrot strimler jeg i food processor, evt bruker vanlig rivjern hvis det ikke er så store mengder. Kinakål kutter jeg med kniv.
![]() |
#13 |
lettere utlada
|
Akkurat. Ja, jeg holdt på å gå ut av mitt gode skinn sist jeg prøvde meg. Men da går jeg for manuell håndtering.
![]() |
#14 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Har du en god kniv går det ganske greit å strimle kinakål, men øvelse må nok til. Gulrøttene river jeg grovt og presser ut vannet før jeg har det i blandingen. Hodekål bruker jeg ikke i vårruller, men strimler eller rasper gjerne litt kålrot. Nam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
lettere utlada
|
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Gulrøttene blir best i foodprosessoren, synes jeg. Da får de rette tykkelsen, på rivjern blir det for tynt, og med kniv blir det for tykt.
![]() |
![]() |
#17 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Rivjernet mitt har flere raspedeler, den som lager grove strimler, gir en helt perfekt tykkelse for gulrøtter til vårruller. Foodprossessoren vår BRÅKER, så den bruker jeg nesten aldri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: hvordan strimler du kål og gulrot?Jeg bruker rivjern på gulrota og kutter hodekål med kniv.
![]() |
#19 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvordan strimler du kål og gulrot?Jeg grovrasper gulrot og hodekål, og om det skal brukes i vårruller salter jeg litt, lar det ligge en time, og klemmer ut væsken. En del væske vil også fordampe når du steker fyllet, om du bare lar det stå på varmen lenge nok.
![]() |
![]() |
|
|