Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkefasthet

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-15, 13:08   #1
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Strikkefasthet

Eg skal strikke bøvertunkofte til meg sjølv. Skal strikke den i ask frå hifa.

Har vert lur og strikka ein liten prøvelapp på pinne nr 3. Eg får 20 masker på 10 cm.

Garnet seier 24 masker på 10 cm, på pinne nr 3-3,5

Oppskrifta seier 27 masker på 10 cm på pinne nr 3.

Eg har sett fleire som har strikka bøvertun i ask, noko som damene i Hillesvåg bekrefta. Men kva pinnestorleik skal eg bruke?

Gammel 21-11-15, 13:42   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkefasthet

Det vil jo bli veldig feil hvis målene i oppskriften er basert på 27 m =10cm, og du får 10 cm med bare 20 masker. Hvordan ser prøvelappen ut, er den veldig løst strikket? Ser ikke for meg at du får justert nok med å gå ned i pinnestørrelse her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-15, 13:50   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg strikker nok ein smule laust for tida ja.

Gammel 21-11-15, 14:29   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan det være at oppskriftens strikkefasthet er med mønsterstrikk? Mange strikker strammere i mønster enn i glattstrikk. I så fall kan det nok være du kan prøve med pinne 2,5.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-15, 14:59   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Kofta vil bli altfor stor med den strikkefastheten du får nå. Hvis det ikke monner nok å gå ned i pinnestørrelse kan du prøve en kombinasjon av tynnere pinner og å gå ned en størrelse. Du klarer å regne ut ny overvidde når du vet egen strikkefasthet og antall masker i hver enkelt størrelse.

Gammel 21-11-15, 16:27   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Hmm, blei litt meir arbeid enn kva eg tenkte. Får sjå om eg får hovudet med meg i morgon. Kofta blir strikka frå toppen og ned, så det skal kunne gå ann å tilpasse den etterkvart og.

Får laga meg ein prøvelapp med pinne 2,5 og så kva det ender med.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.