|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvilket garn til Mariusgenser?Jippi - en snill og flink venninne av Storesøs tar gjerne på seg strikkeoppdrag og kan strikke Mariusgenser til Lillesøster. Jeg skal skaffe oppskrift og garn. Hvor finner jeg oppskrift og hvilket garn? Og hvilken størrelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Jeg har strikket til begge mine døtre i Smart fra Sandnes Garn (de har også et veldig greit mønster med rundfelling, pent og praktisk). De har holdt veldig godt, også i vask og blir er behagelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Min er strikket i Sandnes Duo (55% ull og 45% bomull). Den er helt fantastisk å gå med, og det klør ikke.
Sist redigert av Niobe : 08-01-16 kl 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Jeg har/har hatt veldig tynne barn. Nettopp i slike tilfeller er det jo perfekt å strikke, for da har jeg kunnet trikse det til med størrelsen. Knerten er 130 cm lang, men i vidden passer han 116 best, og da har jeg strikket det nettopp slik. Vidde på 116 (6 år?) og lengden 134 (8 år?).
![]() |
![]() |
#5 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Jeg har strikket i både Smart og Sandes Alpakka, og begge garntypene gir fine gensere. Smart er vesentlig mer robust enn Alpakka og har god spenst. Alpakkagenseren er litt mer "slaskete" enn Smartgenseren. Når det er sagt, så er begge mottakerne (egne unger) godt fornøyd med sine utgaver. Jentungen ville ha en litt tynnere genser, og er strålende fornøyd med den myke og litt "slappere" alpakkaen. Hun bruker genseren som "allround-genser" - altså inne og ute. For lillebroren som bruker genseren som utegenser på kalde dager fungerer Smart supert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?
Ikke når man bruker oppskrift fra 70-tallet. Jeg strikket ny Mariusgenser i fjor, og måte bruke deres størrelse 44 for å få noe lik vår størrelse 38/40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Bør kanskje nevne at genserene jeg snakker om er den med rundfelling. Kan også nevne at med Duo blir mønsteret mye tydeligere enn med Smart, siden Duo er glattere. Men Smart er varmere (jeg har setesdalgenser i Smart).
![]() |
![]() |
#9 |
keep on dreaming
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Tusen takk for svar, alle! Hvor varm blir egentlig en genser strikket i smart-garnet, tro? Er den bare for utebruk, eller kan hun ha den inne i f.eks klasserommet også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
One of These Days
|
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Anbefaler at du lar den som skal ha genseren får kjenne på de forskjellige garntypene for å se om de klør eller ikke. Smart synes min sønn at klør. Det går fint an å ha en genser i Smart inne i klasserommet. Hvis det blir varmt, går det an å ha en trøye under så det går an å ta av seg genseren inne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Jeg synes definitivt Smartgenseren min klør, og må ha noe veldig mykt under. Duogenseren kan jeg ha rett på huden. Smartgenseren bruker jeg også mest ute, jeg synes fort den blir for varm inne. Duogenseren til alt.
![]() |
![]() |
#13 |
keep on dreaming
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?
Det blir nok Duo her også. Hun vil visstnok ha den varm, men ikke glovarm. Og ikke stikkete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Jeg har strikket Matius både i Smart, Karisma og baby merino. Alle med rundfelling. Baby merino er det beste garnet synes jeg. Kløfritt, mykt, varmt og deilig!
![]() |
#15 |
I mål
|
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Jeg har strikket i Alpakka til de to eldste og meg selv. Strikket tunika til lillesøster i Duo. Duo klør ikke. Selv Alpakka kan klø, men storebror synes ikke det gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Min 8-åring bruker sin Marius inne på skolen, gjerne med tynn ullgenser inni, mener den er strikket i Smart. Jeg har også en, og har brukt den masse inne på jobb, men jeg er en frysepinn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hvilket garn til Mariusgenser?Jeg strikker kofter i Hverdags fra Du Store Alpakka, da holder de fasongen veldig bra, nupper ikke og klør ikke.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 10-01-16 kl 13:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|