Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva strikker man til en sommerbaby?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-16, 20:21   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Hva strikker man til en sommerbaby?

Hva strikker man til en baby som blir født i slutten av juni? Jeg har vinterbabyer og liten erfaring med hva som kan være praktisk for sommerbabyer. Kom gjerne med oppskrifttips, men først og fremst tips om hvilke plagg som er smarte. Jeg ser for meg å strikke i ull, eventuelt ull/silke eller ull/bomull.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 20:33   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva strikker man til en sommerbaby?

Kan du ikke strikke noe i str 3-4 mnd? Når det blir litt kjøligere i været? Veldig mange somre er det jo helt nytteløst å bruke ull, det blir alt for varmt. Om du skal strikke noe til en nyfødt i den perioden hadde jeg gått for en lett bomullsjakke, evt. blanding bomull/ull.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 21:26   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Tallulah. Jeg ville heller strikket plagg som kan brukes på høsten/vinteren, og da har du også mer å velge mellom. Hvis du absolutt vil strikke noe til sommeren ville jeg kanskje valgt en buksedress eller cardigan/jakke i bomull.

Gammel 09-01-16, 21:47   #4
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva med et luftig teppe i ull/silke? Det kan jo brukes hele året.

Gammel 09-01-16, 21:51   #5
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Mye fint i bomull også. Hva med noe sånt; http://www.sandnesgarn.no/kortbukse-med-seler

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 22:06   #6
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min første tanke var et teppe.

Gammel 09-01-16, 22:14   #7
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Noe som passer til høsten...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 22:29   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Min juni-baby brukte Fuglemammabody de første par ukene mens termostaten hans fikk kalibrert seg, og så Nøstebarnteppe i ull og silke gjennom sommeren. Han hadde ei jakke i samme garn, men den blei ikke veldig mye brukt. Ellers lite strikkeklær før uti august/september - jeg hadde satsa på tøy til høstbruk.

Gammel 09-01-16, 22:32   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min maibaby hadde et teppe i bambusgarn. Det var perfekt på sommeren, og egentlig i bruk hele vinteren også.

Gammel 10-01-16, 01:34   #10
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Hva med et luftig teppe i ull/silke? Det kan jo brukes hele året.

Mine to sommerbarn brukte sine "helsetepper" i ull fra de var født til teppene var utslitt.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-16, 05:10   #11
Gerbera

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Mine to sommerbarn brukte sine "helsetepper" i ull fra de var født til teppene var utslitt.

Mine mai- og junibarn fikk tepper i nøstebarn sin ull/silke. Mor Signes teppe, men strikket på pinne nr 5 (ble litt tettere).

De har blitt brukt opp, og er erstattet to ganger til hver av de, de har de fremdeles med seg i senga.

Gammel 10-01-16, 08:19   #12
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

En liten lue?

Gammel 10-01-16, 09:22   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kan den norske sommeren være ganske sur og tynne, luftige Nøstebarn-klær i silkeull er ofte perfekt for en liten fersking. Nøstebarn-teppet er like fint å få til junibabyer som november-barn.

Du finner dessuten nydelig bambusgarn og rent silkegarn som er supert til småplagg for sommerbabyen. Jeg bruker Strikk til Nøstebarn og Myk Start-bøkene og "oversetter" til det garnet jeg vil strikke i. Husk prøvelapp for å få riktig matematikk.

Gammel 10-01-16, 09:44   #14
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Dette er et kommende tantebarn (min svigerinnes første) og den blivende mor ønsker seg noe strikket som kan brukes fra start av. Hun sendte link til en Setesdalsjakke og ville ha den i nyfødtsize, men den har jeg sagt er mer praktisk til den første vinteren. De bor helt nord i Tyskland, og ull er ikke veldig vanlig, så dette er litt ukjent terreng for dem. Det er også første barnet.

Jeg tror det blir teppe, en heklet luftig jakke i ull/silke og en liten lue i nyfødtstørrelse. Så får de mer typisk norske plaggene de ønsker seg bli i en litt større størrelse. Det er stas å endelig kunne strikke til babyer i egen familie igjen, så det blir nok mange plagg på denne tassen etterhvert.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-16, 09:54   #15
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk baby i juli i fjor, og fikk mye strikk. Det jeg hadde glede av i starten var sokker. Små nyfødtsokker faller bare av, men med slike strikkete sokker, gjerne med bånd, satt de på. Jeg strikket selv også mini-UGGS. De var geniale. Jeg strikket i tynt garn, så de var ikke så varme. Brukte dem hele juli og august.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-16, 11:21   #16
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg blir tante i juni og tenkte å strikke ulljakker som kan brukes med opprullede ermer fra nyfødt, til 3-4 mnd. Brukte samme jakke selv på mine junibabyer.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-16, 08:26   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke vanlig med ull i Tyskland? De tyskerne (nord-tyskerne) jeg kjenner er alle veldig på ull og naturlig og alternativt og miljøvennlig. Men det er vel forskjell på tyskere også?

Hun bør kanskje orienteres om at mønsterstrikk til nyfødte/etteråringer er litt dumt pga alle trådene på baksiden som små fingre kan sette seg fast i og ryke av?

Gammel 11-01-16, 10:00   #18
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Nøstebran sin fabrikk er i Tyskland om jeg ikke tar feil Den var det før i alle fall. De er storprodusenter av ubehandlet ull.

Men du er inne på noe med en lett jakke, sokker, lue og teppe kanskje?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-16, 10:02   #19
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal etter ønske fra moren strikke nøstensenteppe til en julibababy. De brukes hele året, i mange år.

Min sjuåring og snart-femåring har sine i bilen hele vinteren enda.

Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-16, 10:02   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Nøstebran sin fabrikk er i Tyskland om jeg ikke tar feil.

De selger veldig mye ull i Tyskland, og mye av det ubehandlede ulltøyet som selges her er importert fra Tyskland.

Men det er jo sikkert der som her, ulike miljøer. Det er jo mange mennesker i Norge også, som ikke forholder seg til Nøstebarn f.eks.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:48.