|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?Alt dette språksnakket fikk meg til å sjekke folkeuniversitetet, og i neste uke starter det både nybegynnerkurs i fransk og japansk. Jeg vil gjerne lære begge språkene, og jeg har per i dag ikke bruk for noen av dem. Det vil bare være for gøy.
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?Av de to valgene der, og dømt ut fra hvordan jeg oppfatter deg, er jeg overhodet ikke i tvil om at du er kul nok til å gyve løs på japansk med glans.
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?Japansk så kan du og Hiawata lære sammen.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?Gi beskjed hvis du melder deg på japansk, så kanskje jeg henger meg på. Jeg har tatt japansk i 2 år, men det er 20 år siden og jeg kunne ikke stort da heller.
![]() |
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?Japansk er jo klart gøyest, og det er ganske overkommelig også, i den forstand at grammatikken er ganske grei og oversiktlig, og i motsetning til på kinesisk er uttalen såpass grei at det går bra å bli forstått og forstå i hvert fall noe selv om man kan veldig lite. (Tro meg, jeg kan stort sett former av å være, ca. 20 substantiver og en håndfull grammatiske partikler, men jeg skjønner stadig en og annen replikk i japanske filmer likevel.)
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?
Det blir vel som din fransk?
![]() |
![]() |
#12 |
Bookhouse girl
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?Begge deler er jo utrolig kult! Jeg tror kanskje man kommer en del lenger på mestringsnivået på fransk enn japansk i løpet av et nybegynnerkurs, siden man slipper å mase med tegn. Jeg plukket opp et par-fem tegn under turen vår til Japan for noen år siden, men ingen tvil om at det er en stor jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?Jeg tenker at fransk er mer anvendelig, men samtidig er jo japansk kulere.
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?
Ja, altså, hvis du velger japansk, tror jeg det er viktig å være klar over at du neppe vil lære å lese det (unntatt snille greier i hiragana). Men man kan fint lære å snakke en del og forstå mye talt japansk. Også gøy!
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?Jeg synes japansk høres veldig kult ut.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Fransk eller japansk, hva skal jeg ta et nybegynnerkurs i?Takk for tips, Skilpadda. Det franske kultursenteret kjenner jeg godt.
![]() |
|
|