Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Trenger råd om garn til barnegenser

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-16, 17:27   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger råd om garn til barnegenser

I oppskriften står det Drops Merino Extra Fine eller Merino fra Sandnes. Dette er en genser til lillesøster. Hun er nok litt opptatt av at det ikke skal klø . Jeg har ikke erfaring med Drops i det hele tatt.

Innspill til valg av garn? Noen av disse eller noe annet som passer? Strikkefasthet er 22 masker på 10 cm på pinne 3,5.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-16, 17:31   #2
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger råd om garn til barnegenser

Hva med Sandnes Duo? De er i allefall våre fornøyde med og de klør ikke. Mandarin Medi er også et fint alternativ om du ikke absolutt vil ha ull.

Gammel 10-02-16, 17:40   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har strikket to luer i Merino fra Sandnes, og garnet er helt nydelig. Mønsteret kommer veldig godt fram og det er deilig stretch i det ferdige plagget. Men jeg kan dessverre ikke si at lua er 100% kløfri, jeg syns den klør bittelitt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-16, 17:41   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker Sandnes Duo.

Gammel 10-02-16, 19:05   #5
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Drops Merino er et godt valg for den som er kløen.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-16, 19:07   #6
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har strikket snøløvgenser til minsten her i sandnes alpakka strømpegarn. Det ble en deilig og myk genser som overhodet ikke klør.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-16, 20:43   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg hadde egentlig bestemt meg nå for Duo, men så viste det seg at lillesøster selv helst vil ha det samme som i Mariusgenseren, og det er Sandnes Alpakka. Det skulle vel duge?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-16, 21:16   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Mine unger hater strikkagensere, bortsett fra de som er strikket i drops sitt Merinoull extra fine. Det eneste er at jeg syns det er litt nuppete, men nevnte det på en garnbutikk i dag og de mente at jeg kanskje vasker det feil, og det kan hende jeg har vært litt lat ja.
Men det hverken stikker eller klør, og det er i alle fall det aller viktigste.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-16, 21:26   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Gyda, at vasken lager nuppene har jeg ikke noe tru på.

Lett spunnet og mykt garn nupper lettere enn fastere garn, og noen mennesker lager mer nupper enn andre. Jeg er en nupper, og ulla mi blir behandlet etter alle kunstens regler.

Gammel 10-02-16, 21:29   #10
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Ullforskerne på SIFO er enige med meg: http://www.sifo.no/files/myter-sannheter-ullvask.pdf

Gammel 11-02-16, 06:46   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sandnes Alpakka klør også litt.

Gammel 11-02-16, 06:49   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

100% merino klør ikke hvertfall.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-16, 07:20   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jo dessverre ... Men det er nok forskjellig fra person til person.

Gammel 11-02-16, 08:01   #14
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HVa som klør og ikke er helt individuelt. Men om du ser på tråden i merinogarnet har den mindre fiber som står ut og det betyr at det irriterer mindre, og det er et bedre utgangspunkt for å være kløfritt.
Noen klør fordi det blir varmt.
Nupping er individuelt, jeg nupper på alt fordi jeg er varm. Om du ikke vasker ullgenseren sammen med frotté skal den ikke nuppe i vask.

Viktig å huske på at merino må strikkes fast for å holde fasongen. Garnet er veldig elastisk.

En genser i merino vil bli lett og luftig, jeg synes Duo og Lerke(som også er ull/bomull)blir tunge og mer kompakte.

Alpakka er lett og tynt og må også strikkes fast for å holde fasongen. Alpakkagarnet er ikke like elastisk som ullgarn(alpakka er hår).

Gammel 11-02-16, 09:16   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

100% merino klør ikke hvertfall.

Eh, jo... Men jeg er superkresen på sånt.

Gammel 11-02-16, 09:21   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herregud, klør Merinoull er det bare å glemme å strikke noe tenker jeg.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-16, 09:28   #17
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jøss, nå sjekka jeg, og det var jammen helt pussig, men det er bare guttungens klær som er nuppete gitt. Han er også den som kler av seg alt og helst bare går i trusa inne, så Jan det rett og slett være det at han er litt varm av seg som gjør at hans ullklær alltid er nuppete altså?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-16, 13:45   #18
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Herregud, klør Merinoull er det bare å glemme å strikke noe tenker jeg.

Det er jo derfor mine favorittgensere er i Sandnes Duo. 55% merinoull og 45% bomull. For oss pyser.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:48.