|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Om pronomenet 'hen'Eg høyrde akkurat eit portrettintervju med Kristin Fridtun på P2. Dei snakka ein del om eit tredje juridiske kjønn og bruken av 'hen'.
Tekoppens HBTQIA-ordliste: https://tekoppenstankar.wordpress.com/hbtq-ordlista/
![]() |
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Om pronomenet 'hen'Jeg bruker det som deg. Og det håper jeg flere og flere vil gjøre, slik at det går inn i dagligtalen. Det er absolutt et ord som har manglet i den norske språket hittil, og som jeg har savnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Om pronomenet 'hen'
Ja, eg har og sakna det. Særlig i jobbsamanheng, der eg har endt opp med å bruke 'eleven' og 'vedkommande' urimelig mykje. Då eg tok pedagogikk var det fleire som skreiv ei fotnote om at dei brukte 'han' konsekvent fordi 'eleven' var hankjønnsord, både i oppgåver og i fagstoff. Men eg misliker det og vil gjerne bruke 'hen' slik, viss det er innafor.
![]() |
![]() |
#4 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om pronomenet 'hen'Jeg tror ikke jeg bruker ordet aktivt, men forstår betydningen slik Hi gjør. Jeg er med i en svensk Facebookgruppe der hen brukes ofte og da i stedet for hun/han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Om pronomenet 'hen'Jeg savner et slikt ord aller mest når det er snakk om en generell person. Jeg synes det er et mye større savn å måtte si "den ansatte kan snakke med verneombudet dersom han eller hun har et problem med inneklimaet" eller "dersom du ikke forstår hva legen din sier, bør du be ham eller henne om å forklare bedre". Altså i stedet for "vedkommende", som nokon nevner.
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Om pronomenet 'hen'
Enig i det siste der - det blir jo veldig begrensende om det skal "forbeholdes" en svært liten minoritet.
![]() |
![]() |
#7 |
Audacious
|
![]() Sv: Om pronomenet 'hen'Jeg opplever at det blant dagens tenåringer er så mange som har en litt flytende kjønnsidentitet uten å ha et ønske om å definere seg som bigender, og de er jo ikke transpersoner i skifte mellom to kjønn (for trans er jo strengt tatt ganske binært?), så jeg tenker at det må være et poeng å ha et pronomen som er litt mer generelt.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Om pronomenet 'hen'Jeg har en god del transpersoner i min omgangskrets, og de bruker hen på samme måte som deg, samtidig som flere av dem ønsker å selv omtales som hen.
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Om pronomenet 'hen'Eg ser at røkla bruker det likt meg. Og ja, det er åpenbart at ein bruker hen om personer som sjølv uttrykker ønske om det, uansett grad av flytande/ trans-/ bi- kjønnsidentitet. Det var bruken av hen i staden for vedkommende som eg lurte på om var ei misforståing. Eg fekk litt kjensla av det, etter det radioprogrammet.
![]() |
![]() |
|
|