|
Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kutyme på spaNå må jeg bare spørre. Når man får full kroppsmassasje på spa, er det vanlig at massøren tar av håndduken slik at brystene vises? Spør fordi min snart 17-åring var på spa i helga, og massøren dro håndduken helt til side når mage skulle masseres. Hun syns det var ubehagelig å ligge med bare bryster, men fikk seg ikke til å si noe.
![]() |
#2 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Kotyme på spaAbsolutt ikk dér jeg har vert |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kotyme på spaDet har aldri skjedd med meg. Jeg har vært på ganske mange steder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kotyme på spaJeg har vært mye på spa, i Norge og utenlands. Aldri skjedd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Kotyme på spaNei, det er ikke vanlig. Det vanlige er at de legger et lite håndkle over brystene mens de masserer magen.
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Kutyme på spa
Du bør ta en lang prat med henne om hvordan hun grensesetter andre. Noen tips og øvelse bør hun lære seg. Om hun ikke tør å grensesette en massør så hadde jeg jaggu blitt veldig bekymret som forelder altså.
![]() |
#9 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Den syns jeg var under beltestedet. I ukjente situasjoner er det vanskelig å vite hva som er greit og hva som ikke er det. Og det er jo ikke slik at 17-åringen ble befølt på brystene heller. I noen situasjoner er det naturlig å blotte brystene, og i andre situasjoner er det ikke det. Jeg syns ikke dette framstår som en klassisk situasjon hvor man trenger å grensesette andre.
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Kutyme på spaJeg tenker heller ikke at dette er en situasjon der en 17-åring kan forventes å vite akkurat hvor man skal sette grensene eller når man bør si fra om egne behov. Det er jo en situasjon som til forveksling ligner litt på en legesituasjon, for eksempel, og der vil man jo måtte blotte brystene av og til, helt uten grensesetting. Jeg syns ikke det er bekymringsfult om en 17-åring ikke tør eller tenker på å si fra i en slik setting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Kutyme på spaVeldig lurt å snakke om sånne ting, men jeg syns heller ikke det er det minste rart at en 17-åring kan bli usikker og ikke tørre å si fra i en sånn situasjon. Kanskje hun trodde det var "sånn det var". |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Kutyme på spaJeg har aldri vært på spa, og hadde ikke ant om dette var kutyme eller ei om jeg plutselig var i den situasjonen. (Svært lite sannsynlig, da. Magemassasje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Kutyme på spaVi har så klart snakket om dette i etterkant, og jeg tror nok ikke det er et generelt problem for denne jenta å sette grenser altså, men hun var nok usikker på om dette var vanlig eller ikke, og turde nok ikke si fra. Det var en mann, og han snakket ikke norsk heller, (og dårlig engelsk også) så det var nok medvirkende til at hun ikke fikk seg til å si fra.
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Kutyme på spaÆh, slutt å gå i forsvar alle sammen.
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: Kutyme på spaJeg har tatt massasje noen ganger, men tror ikke at brystene har vært blottlagt. Nå er ikke jeg supersensitiv på akkurat det, så jeg vet ikke om jeg hadde reagert en gang. Men det er selvsagt viktig at man sier fra om man føler at noe ble feil. Jeg skjønner godt en syttenåring ikke sier fra der og da. Hva om det hadde vært vanlig? Hvor pinlig hadde det ikke blitt for henne da?
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Kutyme på spaJeg unngår helst massasje selv, så jeg har ikke allverdens erfaring med spabehandlinger - men jeg syns det er ytterst spesielt med en mannlig massør som fjerner håndkleet så brystene syns på en ung jente. Har heller aldri hørt om magemassasje, det må virkelig ha føltes i overkant intimt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Textrovert
|
Tja. Det finnes jo settinger der man faktisk må gå litt utover sine egne grenser da. Nå er ikke spa nødvendigvis en slik setting, men det finnes da mange eksempler på situasjoner der jeg har følt meg ukomfortabel, men hvor settingen tilsier at det er JEG som eier problemet. Jeg husker selv fra ungdomstiden at det var fryktelig vanskelig å vite hva som var ok og ikke, så at en syttenåring trenger litt veiledning i slikt, synes jeg ikke er noe rart.
![]() |
#18 |
Textrovert
|
![]() Sv: Kutyme på spaMagemassasje er helt vanlig, så jeg tror ikke dere trenger å tenke at det var frihet han tok seg. Jeg tenker heller ikke at man nødvendigvis må ha utnyttet situasjonen, det kan jo være en misforståelse.
![]() |
#19 |
|
Jeppjepp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Men det var da omtrent akkurat det Esme sa? At en syttenåring fort kan trenge bevisstgjøring og veiledning om dette?
![]() |
|
|