|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Lupiner - mulig å bli kvitt?Jeg har overtatt et blomsterbed som er i ferd med å bli fullstendig overkjørt av lupiner. De er bl.a. i ferd med å drepe en rosebusk. Kan jeg håpe på å klare å grave opp lupinene med røttene eller kommer de bare tilbake uansett? Hva kan være lurt å plante i stedet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Eg har forsøkt å grave opp fagerfredløs som vel er nokonlunde same ulla i tre år nå, utan hell. I år har eg dekka med fiberduk og lagt mykje tung stein oppå for å kvele dei. Planer er å kjøpe inn eit lass med singel og ha over duken igjen, men vi har ikkje komme så langt ennå.
![]() |
![]() |
#4 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Send de hit. Mine lupiner(plantet med vilje) ble spist opp av snegler.
![]() |
#5 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?I følge min svigerfar, som har erklært krig mot lupiner, holder det ikke vre grave dem opp, man må brenne dem også, ellers kommer de tilbake og tar hevn.
![]() |
#6 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Vi hadde en skrånende hage som var helt overgrodd med lupiner for mange år siden. Vi gikk til verks etter hvert, og gravde opp mange røtter, men vi fikk kun tatt en brøkdel. Vi viste ikke om duk den gangen. Det hjalp noe, da. Vi ble kvitt en del planter, og så gjorde vi en iherdig innsats med å holde dem i sjakk - vi klippet ned de fleste unge plantene hver vår, og de som vokste opp klippet vi også ned når de var ferdigblomstret - før de begynte å skyte ut frøene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Jeg tror det er pga frøene at svigerfar sverger til å brenne lupinene etter at han har kappa dem/gravd opp - de kan visst skyte frø selv etter at de er røska opp, og dermed fortsette å formere seg.
![]() |
#12 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?
Vil ikke påstå mine var særlig robuste.
![]() |
#13 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Lupiner er svartelistet, så jeg håper du klarer å bli kvitt dem! Hardføre j*vler! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Vi kjøpte en tomt full av lupiner. Jeg gravde opp alle røttene, det var en dags jobb. Etterpå tok vi bladene så fort noe skjøt opp av jorda. Har knapt sett en lupin siden, det er 6-7 år siden nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Pass endelig på å klippe av blomstene, så det ikke går i frø og sprer seg.
![]() |
#16 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Mamma har lupin i hagen, fra før de blei svartelista. De sprer seg ikke i det hele tatt, hun klipper av frøstandene og brenner dem når de blomstrer av. Skulle tro du får has på dem om du graver opp røttene og passer på at eventuelle gjenstående planter ikke frør seg.
![]() |
![]() |
#17 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Lupiner er ikke det verste, jeg har spavent bed, plukket røtter og det meste var gjort i en omgang. Det var noen få spirer igjen utpå sommeren, og noen få året etter på; men helt innenfor normal lett luking. Jeg brukte en håndspade og plukket de røttene jeg så uten å gjøre så veldig mye av det. Det største problmemet med lupiner er at de frøsår seg noe veldig der de trives og får stå urørt. Klipper man visne blomster og ikke lar dem få frø seg oppfører det seg ganske greit. I løs jord brer de seg, men det er langt fra skvallerkål / hanefot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Librocubicularist
|
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Lupiner - mulig å bli kvitt?Jge har klart å kvitte meg med 15 m2 med "fager"-fredløs. Jeg har lukte den ned hver gang det kommer opp noe (da svekkes de) røsket opp med rota (da svekkes de ytterligere), spadd opp med greip og plukket alle røtter og rotutløpere og kastet dem i restavfallet, plukket igjen og lagt brakk under duk. Nå er de vekk, helt uten bruk av gift og det tok 2,5 år.
![]() |
#20 |
Librocubicularist
|
Det har eg gjort i to år, men han bare sprer seg. Eg har forsøkt å grave opp røtter, til inga nytte. Det er derfor eg prøver å kvele med fiberduk nå. Skal som nevnt over fylle på med eit lass grus, må bare få tømt hengaren for søppel først.
![]() |
![]() |
|
|