Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hjelp meg å gjøre dette kjøkkenet praktisk og stilig!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-16, 09:34   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp meg å gjøre dette kjøkkenet praktisk og stilig!

Vi har kjøpt ny leilighet og med det følger et kjøkkent vi ikke akkurat hadde valgt selv. Vi tror det er i rimelig god stand, og virket solid på visning. Jeg er generell motstander av å kvitte seg med velfungerende ting, men skal ikke stikke under stol at dette kjøkkenet ikke akkurat er velfungerende for oss. Vi trenger mye mer benkeplass: vi snakker espressomaskin, brødboks og vannkoker som er i daglig bruk, samt plass til å faktisk lage maten, og vi trenger mer oppbevaringsplass. Vi må jo ha plass til mine 369 ulike pepperkakeformer, for eksempel. For å ikke snakke om alle de rare krydderne og tørkede sakene jeg til stadighet drar med meg hjem.

Utenfor bilderammen er intet mindre enn tre dører, en til gangen, en til spisestuen og en til barnerommet. Så det er ikke noe særlig mer plass enn det dere ser, bortsett fra til kjøleskap.

Vi hadde opprinnelig tenkt å sette inn et hjørneskap til venstre for komfyren, men det går jo ikke, siden modulene er 60 dype, og den bare er 40. I hjørnet til venstre for vinduet skal vi ha en liten sittenisje. Planen var å ha sittebenker med oppbevaring under. Behagelig sitteplass på kjøkkenet er et must.

Så hjelp meg å se hvordan dette kjøkkenet kan funke!

Legger til mitt siste spørsmål her også, for helt nye lesere: Et spørsmål til: Benken dere ser er ganske lys. Går det an å sette de inn med noe pigmentert olje for å gjøre den mørkere? Blir det fint? Er det lett å vedlikeholde?

Sist redigert av Tallulah : 17-09-17 kl 10:16.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 09:39   #2
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å gjøre dette kjøkkenet praktisk og stilig!

Dere får jo mer oppbevaringsplass ved å bytte innredning til en med sokkelskuffer og skap som går opp til taket, med det var ikke et alternativ? Du får jo sikkert solgt innredningen.

Vegghengte skap på motstående vegg? Tar litt av romfølelsen?

Et høyskap i hjørnet som henger sammen med sittebenken? Altså samme fronter på høyskapet og sittebenken.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 09:44   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter litt med å se hvordan du skal få det til uten å flytte rundt på ting? Stekeovnen vil jo måtte kunne åpnes, så det er ikke så lett å få opp noe under vinduet, som er det eneste logiske?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 09:45   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøkkenet burde vært satt opp i vinkel på motsatt vekk + vindusveggen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 09:49   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det har vært mulig å flytte oppvaskmaskin til motsatt side av vasken, komfyren dit oppvaskmaskinen har stått, (evt sette inn skufferaden til høyre for vasken, så komfyren - da er det jo 60cm igjen.) så er det jo mulig å få benk onder vinduet som igjen kan ende i sittebenk. Sittebenk under vinduet ser jeg for meg som upraktisk i all den tid man vil sitte så i veien om det foregår matlaging.

Gammel 07-05-16, 09:54   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Modulene er jo enkle å flytte på, men ikke benkeplaten.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 09:57   #7
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Modulene er jo enkle å flytte på, men ikke benkeplaten.

Man må jo flytte vann og strøm, så det har en prislapp.

Benkeplaten kan alltids skiftes, men det har selvfølgelig også en prislapp.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 09:59   #8
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Det går an å lage en benk under vinduet ved å sette en skuffeseksjon. Har nettopp flyttet fra et svært likt kjøkken som dette, og der hadde mange av naboene våre valgt den løsningen. Blir smalt men kan funke til krydderurter osv. i alle fall.

Ellers så er min erfaring fra å ha lite kjøkken at det går fint men man må holde seg til én ting av alt, og sette ting som ikke er i ukentlig bruk (f.eks. pepperkakeformer) på en bod eller noe. Vi hadde i mange år ikke vannkoker men i stedet en lekker vannkjele som bodde på stekeovnen og derfor ikke trengte egen benkeplass.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 10:06   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Dere får jo mer oppbevaringsplass ved å bytte innredning til en med sokkelskuffer og skap som går opp til taket, med det var ikke et alternativ? Du får jo sikkert solgt innredningen.

Vegghengte skap på motstående vegg? Tar litt av romfølelsen?

Et høyskap i hjørnet som henger sammen med sittebenken? Altså samme fronter på høyskapet og sittebenken.

Ja, om vi ikke greier å få det til å funke må den jo selges og byttes ut med noe mer fornuftig. Men jeg vil først prøve å se muligheter. Jeg tenkte også høyskap enten i hjørnet eller til venstre for den imaginære sittebenken, mot døra til barnerommet.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg sliter litt med å se hvordan du skal få det til uten å flytte rundt på ting? Stekeovnen vil jo måtte kunne åpnes, så det er ikke så lett å få opp noe under vinduet, som er det eneste logiske?

Ja, vi også. Og må vi først begynne å flytte på ting kan vi like gjerne lage et kjøkken vi liker.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Kjøkkenet burde vært satt opp i vinkel på motsatt vekk + vindusveggen.

Not helping!

Gammel 07-05-16, 10:16   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lage kjøkkenbenk hele veggen under vinduet? Med skuffer.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 10:23   #11
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror kanskje jeg hadde gått for det. Vinduet må vel felles inn i benken på et vis, men det kan gå. Alternativt hadde jeg vurdert ei kjøkkenøy, men det går vel på bekostning av sitteplass. Uansett: Min førsteprioritet på kjøkken er nok benkeplass. Det og god arbeidstrekant. Hvis kjøkkenet er tungvint å bruke blir det ikke like hyggelig å være der uansett. Lagringsplass er prioritet nummer to.

Gammel 07-05-16, 10:24   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke peiling, men gratulerer med ny leilighet.

Gammel 07-05-16, 10:32   #13
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde gått for dette. Jeg er som deg og trenger en del benkeplass og for meg hadde det hatt førsteprioritet på kjøkkenet, da forutsatt at man har spiseplass et annet sted. Da ville jeg lett ofret den store koselige spiseplassen mot mer benkeplass og lagring. Det er litt vanskelig å si ut fra bildene, men kjøkkenet ser såpass romslig ut at det kanskje er plass til både mer benk langs vindusveggen og et lite spisebord.
Noen jeg kjenner valgte å ha en vegg med overskap som underskap. Da ble ikke benkeplassen så dyp (og spiste dermed mindre av gulvplassen) så den var ikke så egnet til baking og matlaging, men den var veldig egnet til å ha alt av apparater og ting og tang som måtte stå framme slik at hele resten av den vanlige benkeplassen kunne brukes til matlaging.

Gammel 07-05-16, 10:40   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en sånn smal benk som Myria snakker om, i et hjørne. På grunn av døråpning var det ikke plass til noe annet, men det er veldig kjekt å ha dedikert plass til kaffemaskiner.

Gammel 07-05-16, 10:41   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hva med en "kaffestasjon" på motsatt vegg? Type 1 meter bred med kolonialskuffer under, benk til vannkoker, brødrister og kaffemaskin. Og så overskap over der igjen. Veldig traust løsning, men det gir litt benkeplass og plass til pepperkakeformer. Men jeg ser ikke helt om det er plass?

Gammel 07-05-16, 10:46   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men de kan man jo ikke dra ut pga komfyren?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har ikke peiling, men gratulerer med ny leilighet.

takk!

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hva med en "kaffestasjon" på motsatt vegg? Type 1 meter bred med kolonialskuffer under, benk til vannkoker, brødrister og kaffemaskin. Og så overskap over der igjen. Veldig traust løsning, men det gir litt benkeplass og plass til pepperkakeformer. Men jeg ser ikke helt om det er plass?

Men da får vi ikke plass til kjøkkenbord?

Gammel 07-05-16, 10:47   #17
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Det kommer jo også an på hvordan man skal bruke kjøkkenet. Jeg kan ikke fordra å bake ut deig klint oppi vasken med en masse overskap over, jeg vil ha benkeplass med plass til å bake - alternativt må man ha et godt og stødig kjøkkenbord å bake ut på. Kjøkkeninnredning fordelt på to ulike deler av rommet gir dårlig arbeidsflyt, så der må man i såfall lagre alle de tingene man bare bruker en gang nå og da.

Gammel 07-05-16, 10:54   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Aner ikke, men gratulerer med flott leilighet!

Gammel 07-05-16, 10:59   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men de kan man jo ikke dra ut pga komfyren?
takk!

Men da får vi ikke plass til kjøkkenbord?

Fra vinduet og mot ovnen må det uansett være åpent under benken på grunn av skuffeseksjonen (litt upraktisk men det vil funke) varmeovnen under vinduet og komfyrer. Men det blir mye benkeplass hele veien og mange skuffer fra veggen og bort til vinduet. Under der det ikke er skuffer kan du jo ha en høy krakk så kan man sitte der å se ut av vinduet.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 11:07   #20
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Fra vinduet og mot ovnen må det uansett være åpent under benken på grunn av skuffeseksjonen (litt upraktisk men det vil funke) varmeovnen under vinduet og komfyrer. Men det blir mye benkeplass hele veien og mange skuffer fra veggen og bort til vinduet. Under der det ikke er skuffer kan du jo ha en høy krakk så kan man sitte der å se ut av vinduet.

Men den løsningen vil uansett bare gi en 40 cm djup benk. Jeg ville ha bygd om hele kjøkkenet. (Vi solgte en tre år gammel kjøkkeninnredning fordi den ikke fungerte for oss, men jeg syntes det kunne forsvares, siden vi ikke skal flytte mer.)

Om det er viktig å beholde den innredninga som den er, så ville jeg ha bygd øy og tenkt nytt rundt sitteplassen. Kanskje det blir plass til både lav skufferad med sittepute langs vindusveggen OG ei øy? Da ryker vel kjøkkenbordet, men.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:24.