Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva putter jeg i blomsterkassa?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-16, 16:15   #1
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Hva putter jeg i blomsterkassa?

Det henger en avlang blomsterkasse ute på verandaen. Den eneste på rekka. Synes det er for galt at den skal stå tom når den først henger der, men jeg har fullstendig mangel på grønne fingre. Hva putter jeg i den? Er det så enkelt som å kjøpe en pose jord (finnes det flere typer?) og å sette planter oppi? Hva slags planter holder seg best uten særlig omsorg sånn bortsett fra vann?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 16:19   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva putter jeg i blomsterkassa?

Er det mye sol? Kjøp blomsterjord og noen sommerblomster. En del må knipes gjennom sommeren, så de ville jeg unngått om du ser for deg at du ikke kommer til å gjøre det.

Noen margeritter, lavendel, georginer, potterose osv passer fint i en kasse hvor det er en del sol.
Blomster som liker mer skygge kan være Fuchsia, Flittiglise, Hortensia osv.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-16, 16:27   #3
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Lite skygge når sola først er fremme, da står den I sola fra morgen til kvelds. Tipsene er notert. Hva vil det si å knipes? At de klippes, eller noe?

Gammel 16-05-16, 17:02   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kjøp kassejord så trenger du ikke gjødsle.

Gammel 16-05-16, 17:43   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en sekk plantejord og en med kugjødselkompost stående. Blander omtrent 2:1, da gjødsler jeg stort sett ikke noe mer. (Kassejord funker sikkert like fint, det har jeg aldri prøvd. Jeg bruker fort en 5-6 sekker jord, så like greit å kunne blande sjøl.) På skyggesiden har jeg lobelia, petunia, lavendel og en og annen pelargonia, pluss margeritter og litt til. Alle de klarer seg fint i sol og.

Å knipe ("deadheading" på engelsk) betyr at du kniper eller klipper av avblomstra blomsterstander. Da setter planten nye blomster. Stemorsblomster kan du holde liv i fra april til oktober på det viset. Petunia bør også knipes. Det er bare å ruske bort tørre blomster hver gang man vanner, det er ikke noe jobb.

Gammel 16-05-16, 21:12   #6
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Du mener en ca 15 cm x 50 cm? Det enkleste og peneste i slike synes jeg er et par storblomstrete super petunia hengeplanter og en til tre hjerteeføy mellom. Lett å finne, lett å stelle. Knip av døde blomster og vann. Du kan også sette oppi en selvvannings plastkopp for å være sikker. Blomsterjord og næring i vannet hver 5. dag så blir det riktig flott.

Gammel 16-05-16, 22:22   #7
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Du mener en ca 15 cm x 50 cm? Det enkleste og peneste i slike synes jeg er et par storblomstrete super petunia hengeplanter og en til tre hjerteeføy mellom. Lett å finne, lett å stelle. Knip av døde blomster og vann. Du kan også sette oppi en selvvannings plastkopp for å være sikker. Blomsterjord og næring i vannet hver 5. dag så blir det riktig flott.

Ja, det er nok noe sånn når det kommer til målene. Takk for tips.

Gammel 17-05-16, 18:50   #8
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Man har i jord, blomster, og prøver å vanne innimellom og håper på det beste. :bidrar:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.