Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Pusse opp badet, hva er ditt beste råd?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-16, 08:10   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pusse opp badet, hva er ditt beste råd?

Vi skal pusse opp badet til høsten. Det blir et budsjettprosjekt, som helst ikke skal overstige 150 000kr. Derfor utgår noen ting som jeg egentlig kunne tenke meg, som feks dobbel vask (da må vi flytte rør).

Jeg tenker:

- Flatt speil over vasken. Vi må derfor ha godt med oppbevaring i type høyskap på den andre veggen. Noen tips? Gjerne noe litt annerledes en vanlig høyskap.

- Mannen vil ha sånn stort dusjhode fra taket. Jeg MÅ ha dusjhode i tillegg. Erfaringer?

- Er glassbyggerstein helt ut? Vi skal ha en enkel dusjvegg og det kan bli dyrt å bestille på mål.

- Fliser på gulvet? Belegg? Jeg digger belegget på kjøkkenet. Vi skal ha baderomsplater.

Finnes det noe innredning lenger som er litt retro?

Gammel 28-05-16, 08:57   #2
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pusse opp badet, hva er ditt beste råd?

Ang dusjhode: du kan være heldig å finne en utstillingsmodell. Vi fant et som ikke var utstilling, men et rimelig merke. Er fornøyd.

Gammel 28-05-16, 09:23   #3
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Vi pusset opp badet for 1 år siden og det jeg er mest fornøyd med er dobbel vask og stikkontakt inne i benkeskapet.

Ellers valgte vi store fliser både på gulv og vegger, er også veldig fornøyd med det.

Glassbyggerstein kjenner jeg ikke til.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-16, 09:25   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har speilskap over vasken. Man får aldri nok oppbevaring. Skuffer under vasken, to vasker, siden jeg hater å dele vask med noen.
Fliser er alltid finere enn belegg, men finn en lur mellomfarge hvor skitt ikke synes så godt. Flisene må ikke være for glatte, vi blir jo ikke yngre.
Vi har 20X20 fliser på gulv og 20x40 på veggen. Det var lite å spare på fancy fliser vs plater, det er ikke flisene som gjør bad dyrt.

Gammel 28-05-16, 09:31   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et godt alternativ til takdusj:

http://www.fmmattsson.no/vare-produk...-takdusjpakke/

Det er dyrt, men det er med blandebatteri.
Vi har hatt vårt i ti år nå(ikke akkurat dette, men et annet fra fmmattsson), aldri vært noe trøbbel.
Glassbyggersten er vanskelig å holde rent og tett. Det er mye fuger.
Baderomspanel på vegg. De er en ekstra membran.
Skikkelig helling på gulvet mot sluk.

Gammel 28-05-16, 09:38   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Tok badet her for to år siden. Har skuffer under vasken, veldig fornøyd med det. Er et lite bad, lite rom for å gjøre mye. Har et lite skap høyt over do til småting.

Gammel 28-05-16, 11:40   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi planlegger bad vi også og noe av det vanskeligste synes jeg er å finne innredning. Nesten alle ser jo like ut?

Gammel 28-05-16, 11:49   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har sånn takdusj sammen med håndholdt. Jeg var den som var mest forelsket i regnvann-ideen, Høvdingen er den som bruker den. Funker brillefint å ha begge deler, syns jeg.

Jeg syns belegg på badegulv lett ikke ser så delikat ut, men med store fliser er det lett å holde reint og det holder seg pent. Vi har noen som ser ut som betong, omtrent.

Om dere vil ha glassbyggerstein så syns jeg dere skal det. Det er jo en enkel måte å bygge opp en vegg på, som fremdeles slipper gjennom lys.

Ellers er mine tips: Mest mulig vegghengt slik at det er lett å vaske gulvet, mest mulig oppbevaring. Vi har speilskap over vasken og syns det er genialt. Om dere ikke skal ha det får du lett skåret til et speil i passe størrelse. Der jeg bodde før hadde jeg speil fra vasken og helt opp, utrolig deilig! Og lett å holde rent.

Vi har en retroinnretning fra Svedbergs, men tror ikke den selges lenger. Mulig de har den fremdeles på VVS-kupp. Den er superlekker med avrundede hjørner. Vi har tre høyskap ved siden av hverandre, speilskap og servantskap. Strømuttak både i skuffen og i skapet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-16, 12:13   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sist jeg pussa opp med ex valgte vi veggplater og et godt tykt gulvbelegg. Og jeg digget det! Mykt gulv som er lett å rengjøre, og deilig å gå og sitte på. Og veggplater som er fine og praktiske :jupp;

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-16, 12:30   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det veggplater som ikke etterligner flis nå? Jeg vil ikke ha liksom-flis, men synes plater kan være fine i annet mønster.

Gammel 28-05-16, 13:05   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Finnes det veggplater som ikke etterligner flis nå? Jeg vil ikke ha liksom-flis, men synes plater kan være fine i annet mønster.

Jeg har jo baderomsplater på kjøkkenet, de som ser ut som betong liksom. Sikkert sett bilder på FB og blogg. Legger bed et bilde av platene og lampa mi Så en annen FP'er hadde brukt de samme platene på badet nå

Disse (bilde fra nett)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (6,6 KB, 220 visninger)

Gammel 28-05-16, 15:38   #12
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Belegg er ikke nødvendigvis billigere enn fliser, bare så det er sagt. Det er bare veldig mye bedre!
Med belegg kan man slå av varme hele sommeren, men med flis må det stå på konstant året rundt for å ikke være kaldt. Det er også lettere å holde rent og mindre bry om det skulle oppstå lekkasje.
Estetikken kan også diskuteres som alt annet.

De fleste takdusjer kommer som kombinert sett. Du kan få ålreite som ikke er ekstremt dyre.

Til bad er det lurt å velge håndverkere som kommuniser greit med hverandre så man slipper å koordinere dem. Det er mange vendinger.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-16, 16:09   #13
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Pusse opp badet, hva er ditt beste råd?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Belegg er ikke nødvendigvis billigere enn fliser, bare så det er sagt. Det er bare veldig mye bedre!
Med belegg kan man slå av varme hele sommeren, men med flis må det stå på konstant året rundt for å ikke være kaldt. Det er også lettere å holde rent og mindre bry om det skulle oppstå lekkasje.
Estetikken kan også diskuteres som alt annet.

.

Kvm-prisen på belegg er vel muligens ikke så mye lavere i innkjøp, men jeg vil tro det blir rimeligere totalt fordi det går færre håndtverkertimer på å legge belegg enn å legge flis.
Vi har gulvbelegg med betonglook og plater med lysegrått flismønster, store fliser kombinert med mosaikk i dusjsonen på vårt nye bad - ble pent og praktisk, fått mye skryt.

Sist redigert av Galathea : 28-05-16 kl 16:47.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-16, 17:07   #14
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Hos oss er det kun ungene som bruker regndusjen, vi voksne bruker vanlig dusjhode. Men for all del, ungene elsker regndusjen. Skuffer under vasken er veldig praktisk.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-16, 17:11   #15
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Pusse opp badet, hva er ditt beste råd?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Kvm-prisen på belegg er vel muligens ikke så mye lavere i innkjøp, men jeg vil tro det blir rimeligere totalt fordi det går færre håndtverkertimer på å legge belegg enn å legge flis.
Vi har gulvbelegg med betonglook og plater med lysegrått flismønster, store fliser kombinert med mosaikk i dusjsonen på vårt nye bad - ble pent og praktisk, fått mye skryt.

Å legge våtromsbelegg er ganske dyrt. Veldig mye dyrere enn å legge belegg i andre rom hvor det ikke må smeltes opp mot vegg og ned mot sluk. Det går ikke så mange timer, men kvadratmeterprisen på belegg er høyere enn flis så hos oss ville totalen blitt billigere om vi hadde brukt samme håndverker til å legge flis (av normal type).

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-16, 17:32   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Hos oss la ex klart varmen i gulvet, så kom det en håndverker som så over og limte fast kanter og det som skulle gjøres

Gammel 28-05-16, 21:54   #17
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for svar!

Belegg er definitiv billigst for oss. Mannen får i innkjøpspris på det og så legger en kamerat det for oss. Dessuten digger jeg belegget vi har på kjøkkenet, det er utrolig behagelig å gå på. Jeg ligger på det og slapper av også.

Gammel 28-05-16, 22:16   #18
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi tar regndusj med håndholdt fra Mora, det er ni år og vi er godt fornøyd. Ellers er jeg glad for at alt er vegghengt, bare å vaske gulv uten å løfte på noe. Og vi har grå fliser på gulv med sjatteringer i, og grå fug. Alt dette ville vi valgt igjen.

Gammel 04-08-16, 23:37   #19
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Jeg vil ha sånn håndkletørker i stål med varme. Er det noen som vil dele erfaringer?

Gammel 04-08-16, 23:49   #20
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Vi har plater. Jeg synes ikke det er like pent som flis, med på grunn av at vårt bad akkurat ble totalrenovert på reklamasjon og de som bodde før oss hadde lagt plater, ville det kostet oss den nette sum av 40 000 å få flis på veggene (fordi da må lektinga under gjøres på nytt- i tillegg til selve jobben med å legge flis), så da ble det slik. Vi har også sånn takdusj/hånddusj. Det fungerer supert. Glassbyggersten er kanskje ikke siste skrik lengre, men hvis dere liker det, go for it!

Vær obs på at det er bestillingstid på alt av fliser i unormale størrelser og farger. Vi la "arkitektflis" fra Vouge 10x10 på gulv og sisterne i to grønnfarger nå, og det er minimum tre uker bestilling, og da garanterer de ikke for bestillingstid. Dette har jo noe å si for når dere kan ta i bruk badet osv da det er ubrukelig så lenge membranen ligger bar.

Vegghengt toalett med helt glatt utside er gull forresten. Gjør vasking og generelt vedlikehold mye enklere enn sånn do med krinker og kroker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.