|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Da kom beregningen for eiendomsskatt, og den var omtrent som ventet og heldigvis ikke som fryktet.
![]() |
#2 |
Smugleser
|
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Sammen med årets restskatt så kommer jeg til å bli godt kjent med Skatteoppkreveren i Oslo i høst.
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Hva slags sats brukes for beregningen? Her i byen har kommunen lagt seg på høyeste sats som er tillatt nå tror jeg. Vi betaler mye eiendomsskatt og det her i ett av landets billigste områder.
![]() |
#4 |
Trøtt
|
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Jeg sammenligner meg jo med deg, Poly, så jeg går rundt og er litt gretten nå om dagen. Og i likhet med Anda skal jeg bli godt kjent med skatteoppkreveren i Oslo i høst, takket være eiendomsskatt og restskatt.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Fratrekket er 4 mill, Mave.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?
Da ligger jeg og vaker i grenseland bare, og heller ikke før 2015-ligningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Men verdien anslås altså med en formel som baserer seg på kriterier som område og kvadratmeter og litt andre ting, og MÅ jo bli veldig tilfeldig. Grunnen til at jeg rettet opp i den helt feilaktige ligningsverdien den gang jeg gjorde det var at jeg for første og siste gang fikk formueskatt, ellers har den jo ikke vært relevant for mange, hvis man har litt gjeld. (Etter det så har jeg lojalt fulgt skattesystemets insentivstruktur og tatt penger ut av verdiskapende kapital (aksjer) og satt dem et sted der de overhodet ikke gjør nytte av seg, nemlig i en hytte, og slipper dermed formueskatt.
![]() |
#10 |
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Det ble som forventet, vi har fått brev fra eiendomsskattekontoret og til tross for at jeg leste brevet har jeg fått 2 påminnelser etterpå . Vi får ca 1200 kr i eiendomsskatt for kåken i Oslo nord-øst. Vi rettet på arealet for noen år siden . |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Nå bor ikke vi i Oslo, men i en nærliggende kommune og jeg tror også at beregningen er litt tilfeldig. De endret eiendomsskatten her i fjor (tror jeg det var) og beregnet verdien av huset vårt til omtrent dobbelt så mye som det det egentlig er.
![]() |
#12 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Peppy!
|
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Det er ikke brukt ligningsverdi fra 2014 hos oss. Vi kjøpte huset i desember 2013, ligningsverdi er 500.000 høyere enn hva vi betalte for huset. Vi må betale over 6000 kr, jeg synes det var høyt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Du får brev uansett om du skal betale eller ikke, vi fikk på Øen også.
![]() |
#15 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Den matchet helt beregningen som ble forespeilet i brevet som kom tidligere i år. Her står det en takstpris, og den var nok i vår favør. Jeg mistenker at den ikke har fått med seg utbyggingen hos oss. Vi får vel høyere regning en annen gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
heimføing
|
![]() Sv: Eiendomsskatten, Oslo. Rimelig utslag hos deg?Det har jo vært gjort endringer i min kommune også. Bor i borettslag og det er mange som måtte øke felleskostnadene ekstra mye for å dekke opp den økte eiendomsskatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Åh, så klart! :klaskepanne: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|