|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Protonterapeut
|
![]() Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Det dukker innimellom opp en reklame for Xplora Smartwatch i Facebook-feeden min.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Jeg synes det er veldig ugreit og kan ikke tenke meg å overvåke barnet mitt sånn, uansett alder. Tenker også at det i hovedsak er paranoia.
![]() |
![]() |
#3 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Jeg tenker at de da likeså godt kan få seg en telefon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Det eneste jeg syns var greit med dette var at man kunne feste den på armen, men jeg trenger ingen gps for å vite hvor ungene er til enhver tid.
![]() |
#6 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Jeg ser at enkelte foreldre kan behov for den, men selv synes jeg GPS-trackingen er ugrei. Jeg synes ikke man skal overvåke andre uansett alder. Mitt barn får heller telefon når hun får behov for å ringe oss.
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Jeg hadde ikke hatt behov for GPS-trackingen, men siden minsten er mye mer mobil rundt på bygda enn eldstemann var, så har jeg mer enn én gang ønsket meg en måte å få tak i ham på. Som ikke innebærer at han måtte hatt mobil i lomma.
![]() |
![]() |
#8 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Ingen betenkeligheter. Man trenger jo ikke bruke funksjonene man ikke vil. Her i borettslaget ferdes barna fritt, så jeg ser et behov. Det at den kan festes på armen er jo det som skiller brukervennligheten mot vanlig mobil. Når det er sagt så synes jeg et såpass dyrt abonnement for noe som ikke vil bli brukt sååå mye ikke kan forsvares for vår del ihvertfall.
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Jeg syns vel sporing av barn/ungdom kun er greit dersom det gir dem større uavhengighet. Jeg vet at det er endel som syns dette produktet er interessant i autismegrupper jeg er medlem av på FB. For meg er det ikke aktuelt, siden mitt barn ikke er impulsivt eller noen gang har stukket av. Jeg syns iallefall at barna skal være inneforstått med hvordan det blir brukt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Nei, det synes jeg ikke. Å tracke telefonene til døtrene mine (eller mannen min, for den del), har aldri falt meg inn i måneskinn, selv om jeg teknisk sett har muligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Normale barn kan man lære opp til å si fra hvor de drar. Min sønn sykler ofte til kompiser og må si fra hvor han drar. Så dersom han sier at han skal til en kompis og han ikke er hjemme må han enten ringe eller sykle hjemom dersom han drar videre til en annen. Det har blitt konsekvenser de gangene han ikke har gjort dette, så nå har det blitt en selvfølge. Han er typen som ikke hører mobilen eller går tom for batteri og jeg vil helst ikke ringe en haug med foreldre for å finne ut hvor han er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?
Hva når den voksne vil men ikke barnet? Ved hvilken alder hadde du respektert barnets ønske om å ikke bli tracket med gps? Og hvordan hadde det blitt mottatt dersom mannen din sa han ikke ville at du skulle kunne tracke ham mer?
![]() |
![]() |
#13 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Spørsmålene du stiller synes jeg bunner i mistillit. Alle må være enige i hvordan det skal brukes. Vi bruker det for å unngå meldinger og samtaler om når man er hjemme til middag, bussen er forsinket etc. Alle setter pris på det faktisk.
![]() |
![]() |
#14 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Vi har bestilt. Ikke for GPS sin del, men ser ikke ulempen med den heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Nei, det synes jeg ikke er verken nødvendig eller greit. Det blir litt som å være for overvåking, fordi jeg har da ikke noe å skjule uansett.
![]() |
#17 |
Far til tre søte
Medlem siden: Aug 2016
![]() |
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Ingen stor støttespiller av overvåkning, uansett alder, men skjønner at behovet kan være der for noen, og at enkelte barn faktisk får mer frihet av det (foreldrene føler seg trygge på å la dem reise lenger). Også er dette med låst og fast abonnement da, lite frihet på den siden, men så er det jo andre lignende uten lås, freely og gater.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Borte
|
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Ugreit, og ikke noe jeg ville tatt i bruk.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?Jeg syns det er veldig ugreit.
Det er vel den enigheten det av og til kan være vanskelig å vite om er helt reell. Relativt små barn kan man ikke forvente at argumenterer med foreldrene sine om hvorfor de ikke skal overvåkes. En tenåring i opposisjon til foreldrene får det ikke lettere om hun eller han plutselig ikke vil overvåkes lenger.
![]() |
#20 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
|
|