|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Planter ved sjø (saltvann)?I dag har vi slike nyperoser som er på rød (eller gul?) liste. De tåler veldig bra å være helt ved sjøen. Dette er i Oslo-fjorden så det er litt brakkvann, men relativt salt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Jeg prøver igjen og ser om det er noen som har tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Helt nede ved vannet hos meg lar jeg bare ting vokse som allerede er der, så jeg har ikke så mye tips, dessverre. Men følger med her, synes ikke alt som vokser der, er like vakkert. Vi har forresten ikke brennesle helt nede ved vannet. De vokser ikke før 12- 15 meter unna.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?
Vi har også brakkvann.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Panzerekstremfeminist
|
Vi har også brakkvann.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
Jepp, vi har endel (alt for mye) busker. Det ser pent ut, men vokser voldsomt og krever en del vedlikehold.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Må du fjerne nyperosene? Husker aldri forskjellen på de listene, men for noen kan man la det som står stå, men ikke kjøpe nytt.
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Heggbær er for meg den ultimate fjæra-veksten. Den lukter sommer (sterk lukt, altså og helt sikkert farget av gode barndomsminner
![]() |
#12 |
|
Jeg må ikke, men jeg er virkelig ikke venn med dem. Midt i dem går det en sti og jeg ripe topp leggene mine om jeg ikke klipper dem hver sommer. I tillegg kommer det en gravemaskin dit av andre årsaker snart og da får jeg fjernet de fleste på et blunk, men mannen min vil at vi skal plante noe annet med en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Kan ikke hegg bli ganske høy? Å andre siden så klipper jeg heller hegg enn busker med tagger, men jeg vil jo ikke klippe før de blomstrer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Jeg tror kanskje at veldig heldige roser kan tåle litt røft saltvannsklima?
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Jeg er litt på nyperosene. Jeg har arr på leggene fra hver sommer så jeg syns ikke så synd på dem. Sist redigert av Pelen : 21-05-18 kl 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Hvis du vurderer roser, så dra til det stedet i Asker (finnes i en annen tråd her). De har SKIKKELIG greie på roser!
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Den nyperosesorten er man vel ganske hypp å å bli kvitt? Men den vokser villig i saltvannsklima, det skal den ha. Hva med noen høye gress- og stråplanter, kan det være aktuelt?
Sist redigert av Tallulah : 22-05-18 kl 11:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Ja, den skal man helst fjerne og det liker leggene mine også. Gress- og stålkanter er absolutt aktuelt, jeg vilegentlig gjerne ha noen planter som vokser vildt så at det ser mest naturlig ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Planter ved sjø (saltvann)?Lyng er jo veldig vakkert og riktig ved sjøen, syns jeg.
![]() |
|
|