|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() [Fjellturtips] BesseggenVi tok en impulstur til Besseggen nylig, siden jeg ble så inspirert av Besseggentrådene som har vært i det siste. Her er mine erfaringer fra dagen (som sikkert kan være helt annerledes enn andres), som kanskje kan være til nytte for de som lurer på å gå turen selv. Fint om andre legger inn sine inntrykk og turrapporter etter hvert! Kom gjerne med kommentarer og spørsmål til det jeg har skrevet også.
Sist redigert av noen : 23-08-16 kl 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
This is normal!
|
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenNår man har kommet over Besseggen, er det fortsatt en lang vei igjen til Gjendesheim (dette kommer nok også overraskende på mange).
Sist redigert av noen : 23-08-16 kl 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenTakk for "reisebrev"!
![]() |
![]() |
#4 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenTakk for super rapport!
![]() |
#5 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenJeg er forøvrig ikke så redd for formen ( kan gå langt, men sakte), men er i høyeste grad redd for høydeskrekken. Må nok se an dagsform og angstfaktoren når lørdagen kommer.
![]() |
#6 |
This is normal!
|
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenJeg så ingen som snudde på eggen, men de to vi snakket med på båten var litt bleke om nebbet og syntes det var bratt. Men de luftigste partiene er korte, og man får vendt seg gradvis til høyden.
![]() |
![]() |
#8 |
This is normal!
|
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenJeg tror forresten det kan være lurt å alliere seg med en annen på turen som ikke har høydeskrekk. Gi beskjed om du vil ha støtte (f.eks. at den andre går rett bak deg og følger med, gir deg en hånd eller støtte der det trengs) eller om du synes det er best å få være i fred. Det er så forskjellig hva vi trenger når vi blir redde, og hvis andre blir for hjelpsomme, kan det bli slitsomt også.
![]() |
![]() |
#9 |
This is normal!
|
![]() Sv: [Fjellturtips] Besseggen
Jeg hører mange si at Knutshø er luftigere enn Besseggen. Den ser fantastisk fin ut!
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ja, ordentlig fin, og jeg gikk den som tolvåring, så ikke uoverkommelig. Men husk å gå til venstre, ikke til høyre når du skal tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenSå flott å lese.
![]() |
#13 |
This is normal!
|
Dette er utrolig viktig å tenke på. Som det går fram av bildene, var det litt skyer da vi gikk. På noen av toppene la deg seg en stor, tett sky. Å gå fra sol og varme inn i en slik sky, er som å gå fra sommer til vinter. Det kan være tåke og beinkaldt. Så selv om det var meldt fint vær den dagen vi gikk (shorts og t-skjorte), hadde jeg med ulltrøye, fleecejakker, vindjakker, buffer, luer og votter til oss alle i sekken. (11-åringen bar noe, men likevel ble sekken min på litt over 10 kg inkl. vindsekk, GPS, førstehjelpspakke osv.)
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenTakk for info! Innser at jeg antagelig burde vente et år til med Besseggen. Mulig det blir alternativ rute, ja. Orker ikke ny runde med fullblåst plantar fasciit i 1,5 år..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
This is normal!
|
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenJeg vil ikke skremme folk fra å gå turen altså, men selv er jeg slik at jeg liker å vite hva jeg går til. Da er det letter å kunne bestemme seg. For alle med skritteller, tror jeg antall skritt og etasjer er lettere å forholde seg til enn kilometer og høydemeter.
![]() |
![]() |
#16 |
Pauset
|
Jepp, jeg har skritteller. Og du har helt rett. Dette var en fin virkelighetsorientering syntes jeg da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenSå spennende! Jeg har egentlig ikke hatt så lyst på de aller mest befolkede turene, men nå fikk jeg litt lyst til å gå Besseggen. Får se hva de nærmeste årene bringer. Takk for en finfin rapport.
![]() |
#18 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenTakk for fint reisebrev. Jeg har ingen planer om å gå eggen, selv om det ser utrolig flott ut. Jeg har ikke høydeskrekk, men mangler utholdenheten.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [Fjellturtips] BesseggenJeg har gått Besseggen uten å være i fantastisk god form, men vi var 3 voksne personer. Vi brukte veldig mye mindre enn 10 timer selv om vi tok gode pauser underveis.
![]() |
![]() |
#20 |
This is normal!
|
Det snakkes jo om at man går i kø på denne turen, men den følelsen hadde ikke vi i det hele tatt. Vi så jo andre turgåere stort sett hele tiden, men det var langt unna køgåing, selv på eggen. I helgene på godværsdager er det nok mye tettere med folk.
Vi gikk veldig rolig på flatmark og nedover. Det var stopp for å fange gresshopper, legge steiner på alle vardene (og de er det til tider mange av), se på blomster, spise sjokolade, drikke osv. osv. Mannen min hadde antakeligvis implodert av utålmodighet hvis han hadde vært med.
![]() |
![]() |
|
|