|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Oslo-skolen er vel kjent for mer testing og kartlegging enn noen andre steder i landet. De har egen Oslo-standard for en del ting. Og vi lærerstudenter blir fortalt at Oslo-skolen er annerledes enn andre skoler.
![]() |
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Dette høres ikke ut som den skolen mine barn har gått på i hvert fall.
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Har dere sett den dokumentaren som kronikken er en kommentar til? Den var veldig vondt å se og det er positivt dersom den ikke gjenspeiler virkeligheten (skolen "beskylder blant annet filmselskapet for spekulativ klipping), samtidig må man jo også ha i bakhodet at alle kan ha dårlige dager, også barn. Jeg tror ikke nødvendigvis barn som gråter fordi de ikke orker å lese mer trenger å bety at barn generelt er stressede og skoletrøtte allerede i 1. klasse.
![]() |
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Delvis, ja. Oslo har ein del kommunale kartleggingsprøver og liknande i tillegg til dei nasjonale prøvene. Det er endå større grad av målretting av undervisninga og målorienterte leiarlønningar i Oslo, enn resten av landet. Bruken av Vurdering for læring i barnetrinnet, med skjema for grad av måloppnåelse som skal fyllast ut, trur eg òg er særskilt for Oslo.
![]() |
![]() |
#7 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Jeg synes faktisk ikke den dokumentaren var så ille, jeg. Et par ting reagerte jeg litt på, men slik er det vel over alt?
![]() |
#8 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?
Det er reell forskjell.
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Osloskolen drives nok itt andereledes, ja. Vi har ekstra kartleggingsprøver, og barna har flere skoletimer enn resten av landet.
![]() |
#10 |
|
Nei, det tror jeg ikke. Jeg mener å huske (men det er godt mulig jeg tar feil og blander med en annen artikkel) at "lærerrolleutvalget" pekte på VfL som en av veldig få områder man kunne se at det hadde skjedd en endring i læreres praksis. Og det er i hvert fall i bruk i områdene rundt Oslo, som Akershus og Telemark. Den saken i Sandefjord der to lærere nesten mistet jobben, var ikke det også VfL og skjemaføring som var kilden til problemet?
Nei, det var det jeg prøvde å si også. Om man ser den for bare det man ser, er den ille. Men disse barna ble fulgt over et helt år, og selvfølgelig er mye klippet bort. Det er dessverre lett å tro at det er dette som er essensen i hverdagen til disse ungene, når det er dette som vises.
![]() |
![]() |
#11 |
I mål
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Jeg tror at Osloskolen sett fra de ansattes perspektiv oppleves annerledes enn resten av skolen, blant annet ift større krav til dokumentasjon og kartlegging. At det kan være mer arbeidskrevende stemmer nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Jeg så dokumentaren da den ble sendt første gang (og undret meg egentlig litt over at den ikke skapte noen debatt her inne). Det var veldig vondt å se den, men jeg kjenner en av lærerne som ble fremstilt ganske godt og jeg vet at de må ha klippet noe aldeles grusomt for å få Oslo-skolen til å fremstå så forferdelig.
![]() |
![]() |
#13 |
Unik
men hva synes du var så ille? Jeg har jo ikke barn i Oslo-skolen, og syntes den var helt ok. Klart det er vanskelig for små barn å begynne på skolen. Mye nytt, mye kjedelig, mye stillesitting og krav. Overganger er jo tøft. Men sånn er det jo for mange, hvorfor var denne filmen så vond?
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Det jeg synes var ille var at de bare viste hvor mye lærerne kjeftet og maste om de måtte jobbe. De viste ingenting fra noe som helst koselig, og hvis det er slik man ønsker å fremstille oslo-skolen, så vil man den vondt.
![]() |
![]() |
#16 |
Unik
![]() |
#17 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Ut fra jeg ser og hørern så oppfatter jeg også Oslo-skolen som noe annet den skolen vi kjenner til. Presset på både lærere og elever virker langt høyere.
![]() |
![]() |
#18 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Jeg kjenner meg heller ikke igjen i beskrivelsene fra Oslo. Og tror at det er både gode og dårlige ting i det som skiller den fra resten av landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette er jo det jeg oppfatter som den positive delen av dette. Ja, ungene testes en del, men det brukes til å gi dem riktig opplæring. Det klarer jeg ikke helt å se problemet med.
![]() |
![]() |
#20 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Er Oslo-skolen noe annet enn skolen?Men kvifor har Oslo-skolen fleire timar?
![]() |
|
|