|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() "Fra barn til borger" - dokumentarhttps://tv.nrk.no/program/KOID280034...arn-til-borger
![]() |
#2 |
trøtt
|
![]() Sv: "Fra barn til borger" - dokumentarJeg ble både sint og trist av den dokumentaren. Både som mor og pedagog. Jeg synes måten barna ble snakket ned til var hårreisende.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: "Fra barn til borger" - dokumentar
Jeg mener det samme. Spesielt ille synes jeg scenen om "bæsje- og tisseprat i klasserommet" var, samt den der han gutten ble fullstendig ignorert. Ja, barn trenger å vente på tur før de snakker og noen ganger må man overse dem, men i filmen synes jeg det pågikk for lenge.
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
Jeg reagerte mest på den tissepratscenen. Men ellers synes jeg ikke det var så gæli. Vi vet jo ikke om denne gutten 14 ganger har prøvd å ta kontakt og aldri kan vente på tur og har fått beskjed om at det går ikke. (Ikke at jeg antar at det er slik, men man vet jo ikke hvordan ting er klippet sammen). Med en lærer i et klasserom fullt med barn, så må det jo være litt struktur? Jeg så den scenen mer som et bilde på hvor vanskelig det er å være liten i møtet med en ny større hverdag. Alt skal læres. Og så dette.
![]() |
#5 |
trøtt
|
![]() Sv: "Fra barn til borger" - dokumentarDet er uinteressant om han har "mast" 14 ganger før. Man snakker ikke slik til andre mennesker. Hvis du ikke ville brukt en spesiel tone (negativt ladet) eller negativ språkbruk til en voksen skal du heller ikke snakke slik til et barn. Og ja, struktur trengs, men det lærer man bort gjennom å være anerkjennende, forutsigbar og respektfull, ikke gjennom latterliggjøring og ydmykelse.
![]() |
#6 |
Unik
![]() Sv: "Fra barn til borger" - dokumentarMen jeg synes ikke det var en spesiell tone som var negativt ladet. Jeg syntes ikke det var latterliggjørende og ydmykende i den scenen med masing og venting. Jeg synes tonen var nøytral og respektfull, og antakelig også forutsigbar.
![]() |
#8 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: "Fra barn til borger" - dokumentarJeg syns filmen var litt begge deler. Noen scener var rett og slett vonde og ga skikkelig klump i magen. Noen scener var også fine.
![]() |
#9 |
Unik
Hvordan ville du gjort det? ( bare nysgjerrig altså, for jeg tenker det kan være vanskelig å være lærer alene i store klasser, og når man skal hjelpe elev a, så må elev b lære å vente på tur)
![]() |
#10 |
Unik
Enig i det. Til en viss grad må det jo være sånn også, tenker jeg. Mht egne barn virker de som lykkelige barn, så å vokse litt og møte nye krav er jo også en del av utviklingen.
![]() |
#11 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: "Fra barn til borger" - dokumentarJeg synes filmen var hjerteskjærende, men kan ikke annet en tro den har en åpenlys agenda. Her illustrerer man hvordan barn blir dyttet inn i "A4" formatet skolen krever fra første dag, og den fremhever jo fokuset på læring og "alvor" fra første skoledag. Som filmen perfekt illustrerer er det jo fryktelig mange 5-6 åringer som ikke er modne for dette "regime" (i mangel på et bedre ord).
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 11-09-16 kl 12:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Der er jeg også, men etter å ha jobbet med 1. Klassinger, vet jeg også at veldig mange av dem ville opplevd det der som veldig avvisende og har problemer med å skille mellom oppførsel og person, og dermed konkludert med at "læreren liker meg ikke". I en tilsvarende situasjon ville jeg tatt armen min bakover og lagt hånden på eleven.
![]() |
![]() |
#13 |
anglofil
![]() Sv: "Fra barn til borger" - dokumentarJeg synes episoden hvor læreren kollektivt ydmyker gutten som tuller med "prompeprat" er helt hårreisende.
![]() |
#14 |
anglofil
![]() Sv: "Fra barn til borger" - dokumentarFilmen illustrerer jo også på en veldig spesiell måte at barn naturlig er drømmende, utforskende, ofte usikre osv. mens de enda er så små. Og dette er det jo overhode ikke rom for slik skolehverdagen skildres i denne dokumentaren.
![]() |
#15 |
trøtt
|
Jeg ville i hvert fall snakket helt annerledes, både i innhold og tonefall. Jeg er tilhenger av å møte alle, også barn, på en anerkjennende og respektfull måte. Når barn må vente på tur må de også få vite at de er sett, slik at de forstår at det blir deres tur etterhvert. Kjefting, nedsnakking og ydmykelse (som i prompesituasjonen) hører ikke noe steds hjemme.
![]() |
#16 |
Erfaren nok
|
![]() |
#17 |
Erfaren nok
|
Men det er ikke så enkelt å forstå det når man er 6 år. Så da kunne han i det minste opplevd at noen hørte eller så han, om det så skulle være for å si han måtte vente litt til. Her blir han oversett.
![]() |
|
|