|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
Se resultatene: Er det samanheng mellom kjønn og bruk av namn? | |||
Eg omtaler vanlegvis begge kjønn med både fornamn og etternamn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
14 | 42,42% |
Eg omtaler vanlegvis begge kjønn med etternamn |
2 | 6,06% |
Eg omtaler vanlegvis kvinner med begge namn og menn med etternamn |
2 | 6,06% |
Eg omtaler vanlegvis kvinner med fornamn og menn med etternamn |
2 | 6,06% |
Eg omtaler vanlegvis menn med begge namn og kvinner med etternamn |
0 | 0% |
Eg omtaler vanlegvis menn med fornamn og kvinner med etternamn |
0 | 0% |
Eg omtaler vanlegvis begge kjønn med kun fornsmn |
11 | 33,33% |
Du har gløymd mitt alternativ |
2 | 6,06% |
Deltakere: 33. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Er det ein samanheng mellom kjønn og om du omtaler folk du ikkje er nær med fornamn og/eller etternamn? Spesifiser gjerne i tråden om dette er bevisst eller ikkje og om det er noko du tenker over.
The glass is refillable. Sist redigert av nokon : 17-10-16 kl 17:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bruk av fornam og etternamn og kjønn?Jeg skiller ikke på kjønn. Folk jeg ikke kjenner personlig omtales med både fornavn og etternavn, eventuelt bare etternavn.
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruk av fornam og etternamn og kjønn?Jeg skiller ikke selv ( tror jeg), men tror definitivt den ligger noe i dette, kvinner er ikke så ''viktige' , så de er vi på fornavn med. Men det er nok noe aldersbetinget også, tipper at Anita i eksempelet er en ung kvinnelig lege, mens Dr Pettersen kanskje er noe eldre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Ingen av alternativene passer for meg. Jeg har ikke egentlig lagt merke til det du beskriver, men for min del er det ingen sammenheng mellom kjønn og hvilke(t) navn jeg bruker. For meg handler mer om hvorvidt vedkommende er så kjent at man automatisk vet hvem jeg snakker om uten bruk av fornavn eller om det er et vanlig etternavn som gjør at jeg må spesifisere hvem jeg mener ved å også bruke fornavn. Og så avhenger det av hvem jeg snakker med. Jeg tror likevel jeg oftere bruker både for- og etternavn enn jeg bruker bare etternavn. Jeg har forøvrig aldri kalt en lege Dr. Etternavn. Hvis jeg snakker til personen bruker jeg fornavn og skal jeg snakke om ham/henne bruker jeg for- og etternavn.
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Jeg tror du har rett i at det er en sånn tendens. Jeg har lagt merke til det i den grad at jeg bevisst prøver å unngå det, men jeg er ganske sikker på at jeg likevel har en tendens til å bruke bare etternavn på menn, men fornavn + etternavn på kvinner.
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Jeg tror du har helt rett i at dette er vanlig. Jeg prøver så godt jeg kan å bruke etternavn på kjente damer hvis jeg tror jeg ville brukt etternavn på en tilsvarende mann, og omtaler derfor bevisst den demokratiske presidentkandidaten som Clinton. Men det er sikkert masse eksempler på at jeg skiller; jeg ville neppe snakket om romanforfatteren "Hjorth", for eksempel, men kan sikkert finne på å referere til bare "Knausgård".
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Jeg tror det er en tendens ja, men kanskje mer blant eldre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Jeg er helt sikker på at du har rett. Jeg gjør samme feil selv fra tid til annen, men jeg jobber bevisst med å prøve å likebehandle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Eg er og der at eg prøver å vere bevisst og å bruke begge namn. Men blir fort "Erna og Siv", for eksempel. Hillary er for så vidt eit dårleg eksempel, på grunn av Bill. Men eg stusser likevel over at ein då ikkje vel fullt namn. Eksempelet med Vigdis Hjorth og Knausgård er henta frå ein av kronikkene om "virkelighetslitteratur" (kva er det forresten og kva skjedde med nøkkelromanen?). Det blei påfallande.
![]() |
![]() |
#11 |
One of These Days
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Jeg bruker kun fornavn noen ganger og begge navn noen ganger, men har i alle fall ikke vært bevisst på kjønn. Jeg sier forresten Bjørgen og Johaug og Petter Northug, Ole Einar Bjørndalen og Tora Berger, men kun Eckhoff. Sier dog Hillary og Donald Trump. Skal jammen tenke mer på hva jeg sier til forskjellige kjønn, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
intro
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?
Mange av disse har jo søsken som også går/har gått på ski (Bjørndalen, Berger, Northug, Eckhoff), for potensielt å øke forvirringen.
Du får gjøre som min kollega, på bar i New York for noen år siden, ansikt til ansikt med Knaus etter hans voldsomme gjennombrudd: hei, du, Klaus Ove!
![]() |
![]() |
#14 |
Dig for victory!
|
Nettopp.
![]() |
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Akkurat langrennsløpere bruker jeg faktisk bare etternavn på. Johaug, Bjørgen og Northug. Og politikere. Støre, Listhaug og Stoltenberg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
Eg og retter - særleg ved bruk av fornamn. Det blir litt vel jovialt når dei skriv om kva dei trur "han Henrik" vil at Nora skal lære oss.
![]() |
![]() |
#17 |
Librocubicularist
|
Eg hugser at det er Karl og Ove, men ikkje om og kor bindestreken vere vere. Men eg strever meir med Nils-Øyvind/ Nils Øyvind/ Nils-Øivind/ Nils Øivind Haagensen som skriv roman med ein hovudperson med same namn og anna skrivemåte. Der er forvirringa komplett for min dem.
![]() |
![]() |
#18 |
Klar
|
Samme her, dessverre. I en sånn grad at jeg har prøvd å være bevisst på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Jeg er iallfall veldig bevisst på at både kvinner og menn skal omtales likt i jobbsammenheng. For min del er det etternavn på alle jobbkontakter, fornavn på kjentfolk.
![]() |
#20 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?Jeg prøver å bruke bare etternavn der det er temmelig entydig. Men jeg har lagt merke til det i flere tråder, der jeg sier Solberg og flertallet sier Erna.
![]() |
|
|