|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner / Anorak?Eg skjønner ikkje dette med at VG og NRK går ut og seier at ein bør føle seg lurt og manipulert på grunn av at ein støtta NOAS i går.
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?Jeg synes det er lureri. Det kan godt hende at folk ville støttet uansett, men han burde ha tatt det med da han startet kampanjen, ikke latt som han gjorde dette som privatperson.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?Folk elsker å føle seg støtt og krenket og lurt og manipulert, ikke ta det så alvorlig. Jeg delte innlegget i går fordi jeg syntes det var en god ide, men jeg gidder ikke føle meg lurt i det hele tatt. Tanken bak er jo den samme, selv om det kanskje hadde kommersielle hensikter.
![]() |
#5 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?
Men det er jo ingen som har betalt nokon for noko som helst. Dei har fått hjelp av eit reklamebyrå, men alle har stilt opp gratis.
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?
Det er jo rimelig åpenbart at dette ikke er noe en privatperson kan få i stand alene, fordi det må opprettes en sms-kode til et nr som faktisk gir en utgift på 100 kr over telefonregningen.Og selv om han er kompis med en som jobber i et firma som kunne hjelpe ham med det, hva annet enn privatperson kan han ha gjort det som? Han er ikke ansatt hverken i Anorak eller NOAS, så...
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?Fordi det faktisk er forskjell på at Joner lager seg Facebook-profil og står for et personlig engasjement og at et reklamebyrå iscenesetter det. Det kalles skjult reklame (spesielt fordi det kanaliserer penger til en bestemt organisasjon/lobbyist som har liten påvirkningskraft).
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?Med forbehold om at jeg ikke har sett kampanjen, så er det alltid et godt prinsipp å være tydelig på hvem avsender er. Det er ikke noe unntak der for ideelle organisasjoner, syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?Hvordan kan man føle seg lurt? Dette stod i teksten som Kristoffer Joner la ut:
Det er da innlysende at det er et avtalt samarbeid?
![]() |
![]() |
#10 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?Eg tenkte i går då eg støtta kampanjen, at det kjem til å komme fram noko meir her, når noko går viralt så rakst, er det som oftast noko bak. Men eg klarer liksom ikke føle meg lurt. Til det diggar eg initiativet for masse. :enkel:
![]() |
#11 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?Skjønner ikke kritikken, syntes det var lett å se at Joner og NOAS samarbeidet om innlegget, er vel ingen som tror at han lagde det bildet med Listhaug selv?
![]() |
#12 |
Librocubicularist
|
Nei altså, veldig tungt tar eg det ikkje. Eg er eigentleg mest undrande til argumentasjonen om lureri og manipulasjon. Eg "føler", for å halde meg på det retoriske nivået, at dei som snakker om at folk har blitt lurt undervurderer evna til å tenke kritisk rundt veldedige gaver. Og er setning folk gjer, så er det akkurat det.
![]() |
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
Han er jo bystyrerepresentant for AP i Stavanger. Det er vel ikkje hemmelig?
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
Jeg er totalt uenig. Ingen har fått betalt. Avsender er Joner og Noas, og det kommer tydelig fram. Verken Joner eller reklamebyrået har fått betalt. Det er helt frivilig å gi penger, de går ikke til noe annet enn det man tror.
![]() |
#15 |
|
Det gjør han jo. Han er i AP.
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Korfor skal eg føle meg lurt og manipulert av Kristoffer Joner/ Anorak?Jeg syns han var tydelig på at dette var noe han gjorde i samarbeid med NOAS. At det var kompis i et reklamebyrå som formidlet kontakten og hjalp å sette opp ser jeg ikke noe problem med. Jeg syns som sagt avsender kom tydelig fram og føler meg ikke lurt.
![]() |
#18 |
Librocubicularist
|
Men for å følgje opp, sidan eg eigentleg er nysgjerrig på tankegangen her, korfor gjer det ein skilnad?
![]() |
![]() |
#19 |
|
Jeg er ikke uenig med deg om sak- men jeg mener fortsatt at det bryter mot lov om kontroll av markedsføring;
![]() |
#20 |
Erfaren nok
|
![]() |
|
|