|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
![]() |
![]() Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Jeg og poden skal ha hund - tidligst sommeren 2017 (da er poden 8 år). Vi har sett litt på dansksvensk gårdshund (som kanskje er det tryggste valget), men jeg har blitt så fryktelig sjarmert av et par dvergschnauzere jeg har møtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Jeg har ikke peiling altså. Men vi fikk oss en Staffordshire Bull Terrier for 1.5 år siden. De regnes visstnok ikke som nybegynnerhund. Jeg har ikke en gang brydd meg om hunder før. Men jeg synes det har gått veldig greit. Vi gikk på tre kurs fra vi fikk han til han var ca ett år, og jeg lærte veldig mye av det. Jeg tror det har mye med innstillingen man har til hundeholdet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Jeg har ikke erfaring med dvergschnauzere, men tenker at hvis dere har muligheter til å gå på kurs med valpen ville jeg hoppet i det |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Tror ikke den er noe verre enn svensk dansk gårdshund, har hørt at de kan være litt strie. Dverg schnauzer tror jeg, med din innstilling, skal gå vel så bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Veloppdragen hund er gull! Alt går bedre da. Jeg har gått på masse kurs med hunden og var i grunnen overrasket over hvor mye som ligger i teknikk og timing i forhold til å gi hunden riktig tilbakemelding i rett tid. Der er masse god hjelp og mange teknikker man kan bruke for å få bukt med en masse forskjellige problemstillinger, men de er ikke alltid helt intuitive, og man må være konsekvent.
![]() |
#6 |
Livsnyter
|
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?
Dette er jeg så enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Takk for innspillene. Jeg må gjøre litt research når det gjelder kursholdere - tror det er flere tilbydere her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Havanaise er perfekt, men jeg synes de blir for små. Foreldrene mine har, og den er herlig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Enig med Scully. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?
Med "bamseklipp" blir de mer som en hund skal være, synes jeg, men poden synes ikke noe om de uansett. Han vil ha større og mindre nusselige hunder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Du bør velge etter hva DU ønsker, for det er du som har hovedansvaret og som ender opp med alt når sønnen ikke gidder mer. Min yngste på 12 ønsker seg havansise, men jeg vi ha jaktlabrador og det blir jeg her i huset som blir hovedansvarlig når vi får hund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Dvergschnauzere er veldig fine. De kan være strie, men ikke mer enn at du klarer å oppdra en hvis du ønsker det, tenker jeg. Gå på kurs.
![]() |
#13 |
wizzzard
|
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Største forskjellen er at dei som er erfarne har meir bestemte meiningar om korleis andre skal oppdra sine hundar, er min erfaring.
![]() |
#14 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Mtp at sønnen din bare er 8 år ville jeg ikke skaffet for stor hund. Er det bare dere to så lurer jeg på om du har tenkt på tid, dvs tid til minst tre turer hver dag uansett om du er syk eller uke. Jeg var helt uerfaren når vi fikk vår hund som er en blanding av to raser som ikke er helt førstegangs, mens min mann hadde hatt hund i oppveksten. Etter 3,5 år så føler jeg meg erfaren på min egen hund ihvertfall.
![]() |
#15 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2017
![]() |
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Jeg vet ikke akkurat ang. de rasene du nevner, men jeg vil nok tro at mye kommer an på hvordan dere er også. Selv om mange raser har sine særpreg og egenskaper, så har det mye med å gjøre hvordan dere oppdrar. Jeg har hørt at Dvergschnauzere kan være litt sta og gneldrete, men ikke nødvendigvis, så lenge alle er konsekvente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Jeg tror forskjellen mellom en erfaren hundeeier og en som skal ha sin første hund, mye ligger i hva de forventer seg. En erfaren vet litt mer om hva det vil si å ha en hund i hus, hva de skal se etter når de skal ha ny hund, hvilke oppdrettere det er greit å styre unna og ikke minst er de oftere klar over hva de skal klarer med når det gjelder hund. Det er forsåvidt bare å ta en titt på finn.no og se hvor mange hunder som omplasseres/selges. Nokså typisk er hannhunder som kommer i sin andre pubertet og eier ikke innså hva som bor i hunden og dermed ikke tar høyde for det på forhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?Erfarne hundeeiere er gjerne ikke like nyfrelste i en eller annen oppdragerfilosofi som nybegynnere. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|