|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?Min morfar ble med sin søster sendt på barnehjem på 20-30 tallet, da moren døde. De rømte og gikk svært langt for to barn å komme hjem. Vet noen hvem man kan spørre om de har info om dette? Jeg vet det stod noe i datidens aviser.
![]() |
#2 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?Den aktuelle avisen har sikkert dette i sine arkiver. Vet du hvilken avis det kan være snakk om? Aftenposten har bla digitalisert langt tilbake i tid.
![]() |
#3 |
Unik
![]() Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?Det kan ha vært Aftenposten, men er ikke sikker. Så et utklipp da jeg var liten.
![]() |
#4 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?Nasjonalbiblioteket
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?Det er veldig krevende å lete i avisarkiver om man ikke har årstall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Unik
![]() Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?Han er født i 1922 og moren døde i 1926, så det snevrer det jo noe inn for meg. Jeg søkte i noen gamle aviser i går vedrørende noe annet og fant mye rart, så det var artig. Men det er jo ikke sikkert de ble nevnt ved navn i artikkelen, så det gjør det jo litt vanskelig igjen. takk for gode råd.
![]() |
#8 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?Bibliotekene har tilgang til Nasjonalbibliotekets avissøk. Dvs du må bruke deres maskiner eller nett. Men lurt å ha noe å gå etter. Feks navn, navn på barnehjem, årstall, sted og aktuelle aviser. Du kan avgrense til en og en avis.
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvor finner jeg noe veldig gammelt i en avis?Vet du hvilket barnehjem? Da vet jeg kanskje hvor du finner informasjon helt nøyaktig. Prikk meg, eventuelt.
![]() |
|
|