|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() LaktoseintoleranseVi har en som stadig har vondt i magen.
![]() |
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LaktoseintoleranseMan kan sjekke det med en blodprøve, så jeg ville ha testet for det dersom dere mistenker laktoseintoleranse. Min gutt tåler noe melk i mat så sant det ikke blir for mye, men å drikke det fungerer dårlig, samme med veldig melkebaserte retter (risgrøt, etc.). Vi er pragmatiske og bruker laktosefrie (eller reduserte, han liker ikke laktoseredusert melk som drikkemelk dessverre, den er mye billigere) melkevarer når vi lager mat her hjemme, samtidig som han er utstyrt med tabletter som han kan slenge i seg når han er på besøk, lager mat på skolen som er i grenseland, etc. Dessverre virker det som om gutten tåler melk dårligere og dårligere, noe som egentlig var forventet, han er 11 år, så jeg ser at han blir strengere og strengere på eget kosthold helt av seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
heimføing
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseNå er det blitt enkelt å sjekke laktoseintoleranse, bare ved en enkel blodprøve. Dette er en gentest, så det tar noen uker å få svar på om man har "laktosegenet".
(min utheving) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: LaktoseintoleranseArvingen hadde mye vondt i magen da hun var mindre. Vi tok masse prøver, men alle var fine. Etter prøving og feiling fant vi ut at det var laktose hun reagerte på og da hun kuttet kraftig ned på melkeprodukter med laktose, forsvant probleme. Nå, som hun er 13, tåler hun laktosen bedre, men vi holder oss allikevel til laktosefrie/reduserte produkter der det er mulig. Så lenge hun ikke får i seg for mye går det greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
heimføing
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseHva man tåler og hvor mye man tåler, er variabelt fra dag til dag, er vår erfaring. Virker som det kan være perioder som er bedre enn andre, mulig det er basert på hvor mye laktose man har fått i seg i det siste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseJeg har en som er laktoseintolerant og det ble sjekket med blodprøve, det er arvelig og plutselig så skjønte faren hvorfor han hadde litt magetrøbbel. Min sønn foretrakk å drikke laktoseredusert melk i flere år, men jeg trodde nok det var litt overdrivelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseBegge mine er litt laktoseintolerante. Så vi tenker litt over hva vi lager, men det er ikke verre enn at vi ikke lager noe styr av det. De drikker ikke melk og spiser ikke risengrynsgrøt, men ellers mener de begge at plagene ikke er verre enn at de ikke gidder å ta hensyn til det.
![]() |
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Laktoseintoleranse-ea- : vet du om dette kan skyldes at du er samisk? Svigermor, som er halvt samisk, påstår at dette kan være grunnen, og at det er langt mer vanlig med laktoseintoleranse blant samer.
![]() |
![]() |
#10 |
heimføing
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseJeg tuller ikke, altså. Dette er forsket på:
I denne siste linken står det en del nyttig info om laktoseintoleranse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
can-jur
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseTakk for mange gode tips. Har sett på linjene og dette ser jo kjent ut. Så da får vi bestille time hos legen.
![]() |
![]() |
#13 |
...
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: LaktoseintoleranseLillebror hadde ofte vondt i magen. Det er ikke noe som slår ut på tester, men etter at han gikk over til laktosefri melk, så har han ikke hatt vondt. Han tåler vanlig melk i mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseGuttungen min er, helt uten tvil, intolerant mot laktose. I følge blodprøve, tåler han laktose, men siden han blir skikkelig dårlig av melkeprodukter, så han ble henvist til sykehuset for laktosebelastning. Etter denne var han grisesjuk i fire dager, og jepp, helt klart laktoseintolerant.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 14-02-17 kl 21:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseJeg tåler heller ikke laktose, og kjenner igjen at det varierer hvor mye jeg tåler. Det er vel også et kjennetegn på intoleranser i motsetning til allergier; at når man har holdt seg unna en stund så tåler man mer, men etterhvert blir belastningen for stor og man blir dårlig igjen.
![]() |
#16 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseBarn og mann har sneven av dette. Ingen av oss er glade i å drikke melk, så i hverdagen merker vi veldig lite av det. Melk tilsatt i mat går helt fint. Totalen har mye å si - en tallerken grøt går fint, men ikke frokostblanding med melk flere ganger daglig f.eks. Ost, yoghurt, rømme og liknende tåles helt fint, så vi har det veldig lettvint der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
can-jur
|
![]() Sv: LaktoseintoleranseVi har bytta ut drikkemelken med laktosefri og introdusert laktosefri Biola og yoghurt. Og ikke et pip om magevondt. Snedig
![]() |
![]() |
#19 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Laktoseintoleranse
Ingenting er jo bedre enn om det er nok. Her har vanlig yoghurt gått bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |