|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneJa, hva syns vi om det da?
I etableringen av Kreativt Norge så gikk kulturdepartementet i mot fagvurderingene som mente Stavanger og Bergen var de beste stedene.
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneJeg er veldig for at ikke alt må ligge i Oslo. Det er en masse ting som ikke naturlig hører hjemme der i det hele tatt, men når det er sagt så synes jeg at å rive i stykker gode fagmiljøer gjennom å flytte på etablerte miljøer er alldeles hull i hodet. Nye ting som opprettes kan gjerne legges andre steder om det er mest hensiktsmessig/distriktspolitisk lurt eller hva det nå er, men å ødelegge for å bygge opp noe annet, som kanskje ikke en gang blir like bra, er pengesløseri og leking med folks arbeidsliv og det er bare ikke greit.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneFredskorpset og Språkrådet er eksempler på ganske små, veldig spissede fagmiljøer. Å flytte dem er ensbetydende med å rive ned årevis med kompetansebygging. Kjempelurt.
![]() |
#4 |
Tøff
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneRiv det ned og mal det grønt? Litt tullete. Gjør slike ting som dette i naturlige overganger i det minste, og gjerne ved nyetablering av avdelinger og sånt.
![]() |
#5 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneJeg er absolutt ikke i mot at etater og statlige arbeidsplasser etableres andre steder enn i Oslo, men å flytte allerede oppbyggede fagmiljøer?! Jeg er sterk tilhenger av å ha med seg fornuften når man skal gjøre endringer, det være seg større eller mindre art, og alt tilsier jo at dette er galskap. De har flyttet slike miljø tidligere, og hvor de slet veldig med å få med seg kompetansen og som igjen svekket fagmiljøet. Som Bøhler sa "- Hadde noe sånt skjedd hvor som helst ellers i landet, så ville det blitt et ramaskrik.
![]() |
![]() |
#6 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneOg en annen ting som jeg tenker på, men ikke har lest noe om - hva vil dette føre til med tanke på miljøet i form av økt reisevirksomhet? Jeg antar at for mange vil det føre til mye reiser til Oslo?
![]() |
![]() |
#7 |
fri
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneDet er tøft å flytte ut arbeidsplasser fra Oslo, og jeg skjønner selvfølgelig veldig godt at det er kjipt for folk som i praksis føler at de mister jobben sin, men det burde ikke være noen overraskelse, den nåværende regjeringen har jo lovet dette lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene
Ja, det skrev jeg faktisk om i flyreisetråden.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Når du sier "fordele godene" så virker det som om du mener at Oslo er forfordelt på flere områder. Det stemmer ikke. Oslo får mindre i statlige overføringer enn andre steder, og betaler jevnt over mer skatt.
![]() |
#10 |
kamerat
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneOg folk kommer til å flypendle fra Oslo.
![]() |
#11 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneTja, jeg vil bare si at det ikke bare er sånn at det er sånn at Oslo er alene om å miste arbeidsplasser. Her legges flystasjonen ned, for flytte den en plass der alt må bygges opp igjen.det betyr mest sannsynlig at verdifull kompetanse blir borte, kompetanse som det har tatt lang tid å bygge opp. Så at denne regjeringen er spesielt distriktsvennlig er jeg ikke enig i.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneNei, jeg syns all flytting kun av distriktshensyn er dumt, enten det er fra Østlandet eller andre regioner. Er det faglige avgjørelser som ligger bak er det noe annet.
![]() |
#13 |
villende
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneJeg syns de fleste av disse forslagene er ren idioti. For å si det mildt. De har åpenbart ikke lært av forrige runde og gjort en skikkelig og konkret vurdering av den faktiske hensiktsmessigheten av de forskjellige flytteforslagene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneSpennende tråd. 😊 har ikke satt meg så godt inn i de konkrete flyttingene, men generelt sett har jo Norge hatt en aktiv distriktspolitikk - hvis du ser på Sverige er det jo mest skau på bygda, og det er jo en direkte konsekvens av politikken som er ført. Så jeg vil ikke kalle det hverken valgflesk eller ... eh, har glemt uttrykket? Men når man gjør noe bare for å virke effektiv. Papirtiger?
![]() |
#15 |
Hertuginne
|
Helt enig!
![]() |
#16 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneJeg syns det er flott at det faktisk blir gjort, ikke bare snakket om. Mange av disse etatene har stor reisevirksomhet rundt i landet, Oslo er hverken stor på landbruk eller vannkraft. Så vidt jeg har sett er det heller ikke sagt hvor langt ut av Oslo de skal flytte: Østfold kunne hatt godt av flere statlige arbeidsplasser.
![]() |
#17 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneEg synest det er positivt at dei tar distriktshensyn ved etablering av nye arbeidsplasser, men eg er veldig skeptisk til å flytte allereie etablerte fagmiljø. Særleg miljø som krev spisskompetanse.
![]() |
![]() |
#18 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distrikteneÅ behandle etablerte fagmiljøer som en boks det bare er å sette et annet sted er jo helt tåpelig.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Men hva tenker du skal skje med Fredskorpsets i f.eks Førde da? Om alle som jobber der slutter i løpet av ett år fordi de ikke kan ta med familien sin og flytte til et sted partnerne deres ikke kan få jobb? Tror du den kompetansen finnes lokalt til å ta over?
![]() |
|
|