|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2017
![]() |
![]() Mjød anyone?Noen som har forsøkt mjød? ser de selger på vinmonopolet |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mjød anyone?Har ikke prøvd den de har på Vinmonopolet, men har smakt noen oppigjennom.
![]() |
#3 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2017
![]() |
![]() Sv: Mjød anyone?Hvordan vil du beskrive den? har forstått det slik at det ikke er kullsyre i slikt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() Sv: Mjød anyone?Dårlig med kullsyre, ja.
![]() |
#6 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Mjød anyone?Tenk deg mørkt heimøl uten kullsyre, tilsatt honning.
![]() |
#8 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mjød anyone?Mjød lages i prinsippet av honning og vann. Honning med tilstrekkelig vanninnhold (> 18 %, eller kanskje var det 20 %), gjærer av seg selv fordi det alltid er gjærsporer i lufta og i honningen. En birøkter som ved et uhell ikke klarer å tørke honningen sin godt nok vil oppleve at den gjærer, og da kan den benyttes til mjød. Enkelte mjødprodusenter kjøper opp slik gjæret honning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Mjød anyone?Vi serverte mjød som velkomstdrikk i bryllupet vårt. Det var ikke snakk om mye til hver, og vi hørte ingen klage på smaken heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Mjød anyone?Jeg kjøpte en flaske med noe som muligens var Mjød på polet til mannen i gave. Smakte høgg. Har ikke kjøpt mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Leser
|
![]() Sv: Mjød anyone?Har en flaske hjemme (kjøpt i Polen, de er tydelig store på mjød), men har ikke klart for meg hva som passer å spise til den. Fenalår? Gleder meg uansett, kan umulig være verre enn vinen jeg kjøpte fra Polen, første gang jeg har helt ut vin ... (hvis jeg synes vinen jeg drikker er dårlig bruker jeg å lage saus av den - vanligvis, men jeg gjorde et unntak for den polske. Var rød, da. Hvitvin skal være bedre)
![]() |
#12 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Mjød anyone?
![]() |
#13 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Mjød anyone?Bildet ble digert... Flasken er egentlig veldig liten og søt.
![]() |
#14 |
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Mjød anyone?Vi kjøpte en flaske Heidrun for å teste. Smakte greit og kunne kanskje ha funket til ost? Men ikke mer enn greit, så halve flaske ble helt ut etter noen uker i kjøleskapet og tror ikke vi kommer til å kjøpe igjen. Kanskje som en test til ost ifm en vennemiddag en gang. Da hender det at vi tester med et par ulike drikkealternativ til en rett - noe vi vet funker og noe som hadde vært gøy å teste.
![]() |
![]() |
|
|