|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Hvor stor tursekk til 14-åring?Datteren på 14 trenger en tursekk for å bruke til type leir og kortere overnattiingsturer. Hun er drøyt 160 cm høy, vokser fremdeles, men sikkert ikke veldig mye. Hun er ikke vant til å bære tungt på ryggen.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor stor tursekk til 14-åring?Hvor stor sekken bør være avhenger bl.a av om det er telttur eller hyttetur, om hun skal ha med sovepose eller om det holder med lakenpose, og ikke minst hvor mye mat hun må bære med seg.
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvor stor tursekk til 14-åring?Hvis det er snakk om turer som innebærer overnatting i telt, med sovepose, underlag, kokeapparat, mat etc, synes jeg ikke man kan ha noe mindre enn 75 liter. Til nød 70. Det viktigste er å finne en som sitter godt på ryggen, og passer ryggens lengde. Ta henne med i en skikkelig butikk, og få en kompetent person til å hjelpe dere.
![]() |
#4 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Hvor stor tursekk til 14-åring?Takk for svar! Synes 70 liter høres så stort ut, men om den likevel sitter godt på ryggen, er det kanskje greit ... Det er snakk om turer hvor hun skal ha med sovepose og liggeunderlag og slikt, ja.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor stor tursekk til 14-åring?Jeg er enig med Lille*My. Jeg bruker 45 liter til teltturer, men det krever at jeg er ekstremt bevisst på hva jeg har med og mest av alt hvordan jeg pakker det. Og for en 14-åring tenker jeg det fort kunne ødelagt turgleden å måtte tenke så mye på sånt.
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvor stor tursekk til 14-åring?
Det er vanskelig å få plass til alt, om sekken er noe særlig mindre enn 70 liter. Da må man ofte henge ting utenpå, noe som gir dårlig vektfordeling og bærekomfort. Men det finnes såpass store sekker beregnet på damer på hennes størrelse.
![]() |
#8 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvor stor tursekk til 14-åring?Jeg ville gått for noe rundt 65 liter, det finnes flere gode sekker på den størrelsen som er 1) lette og 2) har gode innsnøringsmulighter som gjør at om man trenger en mindre sekk, ja da er de faktisk mindre.
![]() |
#9 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Hvor stor tursekk til 14-åring?Jeg syns det aller viktigste er at datteren din prøver sekken på i butikk. Det er en del forskjell på voksen kropp og ungdomskropp, og hun må sjekke om hoftebeltet sitter rett f.eks. Det har mye å si om sekken sitter godt over hoftene (behagelig hoftebelte), om skulderreimene sitter bra plassert i forhold til hennes skuldre og nakke, om brystreima kan justeres rett (høyde på brystreim blir ulikt på voksne og ungdom). Selve ryggen på sekken må også ligge godt mot hennes rygg uten kanter eller strukturer hun kjenner. Vel verdt å prøve sekk med bare en tynn genser på overkroppen.
![]() |
#10 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvor stor tursekk til 14-åring?Jeg er selvfølgelig enig med Kaprifol. Det som også er viktig er å få butikken til å legge litt vekt i sekken når den prøves på. Kropper er forskjellige, og det er ikke alltid de "for jenter" og "for gutter"-merkelappene stemmer overens med personlige preferanser. Vi endte f.eks på en "jentesekk" til Plutten nå (den jeg lenker til over) etter å ha prøvd fem sekker i to butikker, han ønsket bedre polstring på hoftebeltet og det er veldig bra på den.
![]() |
|
|