|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
|
![]() "Kidsa går med gønnere"NRK-reportasje om gjengsituasjonen i Oslo (Øst), med hovefokus på Young Bloods, Holmlia-basert voksende gjeng med knytninger til albansk mafia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Jeg bor i en av de andre bydelene som er nevnt som ute av kontroll. Kan ikke helt si at jeg opplever det så ille.
![]() |
#3 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Jeg jobbet i en bedrift som etablerte butikk den gang Mortensrud senter ble bygget. Jeg så for første gang i mitt liv våpen, folk blottet våpen under jakka da de skulle betale.
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Mine barn går på skole og i barnehage i Søndre Nordstrand, jeg har bodd på Mortensrud i flere år tidligere, og jeg er veldig jevnlig innom Mortensrud (og litt mindre jevnlig innom Holmlia), og det er definitivt mer politi nå enn tidligere. At det er mye sosial problematikk på ungdomsskolen, og noen av barneskolene, er det heller ingen tvil om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Audacious
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Jeg opplever det ikke sånn. Jeg bor i Grorud bydel, og var FAU-leder på ungdomsskolen i fjor, og hadde en del kontakt med oppsøkende tjeneste hos det lokale politiet.
![]() |
#6 |
Pauset
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"
Hm, har du en jobb som gjør at du er mer utsatt? Jeg har bodd i Oslo hele mitt liv og har aldri sett eller hørt skyting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Det er ikke full enighet om hvor stort dette problemet er. Jeg leste en artikkel i helgen hvor nettopp dette ble kritisert. At kjente folk med kjennskap om Søndre Nordstrand ble oppringt av NRK og spurt om hvor farlig de var, og de hadde blitt forsøkt presset til å si at det var veldig farlig og at det begynte å ligne på svenske tilstander. Og at det hadde blitt litt ubehageligheter når de ikke hadde sagt seg enige i at det var så ille.
![]() |
![]() |
#9 |
Audacious
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Det jeg er redd for, det er den "culture of fear" som dannes etter sånne oppslag, hvor folk blir redde for å gå ut, og gjengene får fritt spillerom.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Det som ikke er nevnt i artikkelen er at de litt yngre gjengene, altså ikke fullblods gangstere, men aspirantene, blir veldig spake og stikker av med halen mellom bena når det kommer illsinte mødre og kjefter på dem hvis de plager yngre barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Tallgrunnlaget de refererer til er jo tullete. Hver fjerde kid selger hasj? Hundre gjenger i Oslo? Og når de blir konfrontert med st dette uke stener med statistikken så "forteller ikke statistikken alt". Selvsagt er det problemer i nabolag med høy andel ressurssvake, og andre problemer enn i ressurssterke nabolag. Men dette er en tullete, fordomsfull og tabloid fremstilling.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"
Tror det sto at annenhver røyker. Og om det er sånn at de regner at hvis man selger videre til kompisen sin mens man røyker sammen, som salg, så stemmer det muligens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Off the map.
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Jeg leste et innleg på Facebook om dette. De hadde lett etter en "ekspert" som kunne komme med en slik uttalelse at vi hadde fått svenske tilstander. Men vedkommende hadde benektet det, så har de vel lett videre til de fant en som kunne bekrefte tesen.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Det var forfatter Adel Kahn Farooq som skrev på FB i går.
Sist redigert av Tallulah : 13-03-17 kl 16:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Dette er et vanskelig tema, som jeg ser flere her har fint belyst. Jeg reagerte også på artikkelen, svartmalingen, hva den ikke tar for seg, overraskende tallmateriale etc. Så hvor ligger sannheten? Et sted midt i mellom? For selv om jeg selv med store, naive øyne ble opplyst om at gjenger har det vært i Søndre Nordstrand i mange år, og hvordan de opererte, på et barseltreff noen år tilbake, så er det jo et problem og et voksende et sådan.
![]() |
![]() |
#19 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Nei, det er ikke sånn jeg tror det er noe sted i Oslo. Annet enn kanskje i tabloidland.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"Jeg var nettopp på en presentasjon av en dame som har jobbet med byutvikling i Rosengård i Malmö. Det er jo interessant at heller ikke hun kjenner seg igjen i beskrivelsene av bydelen hun har jobbet i i flere år. Veldig mange av bildene som kommer opp når man søker opp bydelen er heller ikke derifra, men fra opptøyer i USA, Frankrike og Belgia blant annet. Men det vet man ikke om man ikke har inngående kjennskap til hvordan det ser ut der. Skremmereportasjer hjelper ikke til noe annet enn å skremme dem som ikke bor der, og gjøre dem som bor der desillusjonerte og trassige.
![]() |
|
|