|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Garn til bunadsstrømperJeg skal strikke strømper til mannens bunad. Nordlandsbunad for herrer har egentlig blå strømper, men husfliden forteller meg at dette garnet er såpass grovt at de fleste foretrekker vanlige bunadsstrømper i natur.
![]() |
![]() |
#2 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Garn til bunadsstrømperMannen har de blå strømpene, og jeg tror ikke han opplever dem som grove?
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Garn til bunadsstrømperMin mann og mine brødre har strømper i raumagarn eller lignende ubehandlet stikkete garn. Innenfor bruker de tynne bambuslongs.
![]() |
#5 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Garn til bunadsstrømperMannen sier han ikke synes de er grove, men jeg husker ikke hva slags garn svigermor brukte. Det ble kjøpt samme sted bunaden ble kjøpt, og er blått med hvite spetter.
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Garn til bunadsstrømper
Mannen min har de blå og synes de er helt greie. De er dessuten kulere enn de ullhvite, synes jeg. Og så har svigermor strikket dem - og mennene i familien pleier å ha de blå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Garn til bunadsstrømperMamma strikket bunadstrømper til mannen min i babyull.
![]() |
#8 |
One of These Days
|
![]() Sv: Garn til bunadsstrømperJeg ville ikke brukt babyull til bunadsstrømper, for de er uten nylonforsterkning og innbiller meg at de går ganske fort hull på. Raumagarn kan gå, for det tover seg litt og dermed blir det mer slitesterkt. Ellers er Regia, Opal og Fabel gode sokkegarn. Det går an å bruke dobbel tråd om du vil ha de litt tykkere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Garn til bunadsstrømperTil disse strømpene er det et helt spesielt garn som skal brukes, blått med hvite spetter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Mannen min har hatt sine strømper i 17 år nå, og de er fortsatt like hele. Men så blir de ikke brukt hver uke heller akkurat,
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Ja, jeg tenker at enten må man bruke det riktige garnet, eller så må man ha helt andre strømper. Jeg ville valgt det første.
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Garn til bunadsstrømperJeg strikket mannens Rauma 2 tråds Gammelserie med rennegarn som forsterkning på hælen. Mannen er en som klør lett av ull, men disse har han klart å gå med.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 13-03-17 kl 23:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Audacious
|
![]() Sv: Garn til bunadsstrømperDet er meningen å ha blå strømper fordi det var status med farget garn, så til et festantrekk burde man ha det beste. De blå strømpene har vært med siden begynnelsen av 1920-åra da bunaden ble laget, og fargeteknikken er ganske morsom. Hovedpoeng: Jeg ville ha valgt de blå strømpene. Men, hvis garnet ikke er behagelig, så ville jeg ha farget garn sjøl, det er flammegarn, så du tar et hespe ufarget garn og binder stramt her og der og farger i gryte.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Garn til bunadsstrømperVel, mannen har bestemt seg for at han ønsker seg hvite strømper. Fordi han synes det ser penest ut.
![]() |
![]() |
|
|