|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2015
![]() |
![]() Planlegger å bli friluftsfamilieNå er lavvo, stormkjøkken, soveposer og liggerunderlag innkjøpt. Venter bare på å få lavvoen i posten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ad astra
|
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieVelkommen hit! Henger litt her siden jeg lurer på det samme, vi skal bli flinkere i løpet av året, og må også shoppe endel.
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieSå lenge det ikke bikker ned under null på natta bør det vel gå bra. Det er nesten like viktig med gode liggeunderlag som isolerer godt mot kulde fra bakken, og som ungene ikke sklir av i løpet av natta. Soveposene kan suppleres med tepper og varme klær, og det hjelper mye med lue og skjerf.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieHvilke soveposer har dere kjøpt? Ingen seriøse produsenter oppgir comfortemperatur på barneposer (som jeg har klart å finne i hvert fall), fordi det avhenger av så mange faktorer og barn er så ulike.
![]() |
![]() |
#5 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nybegynner
![]() |
Nybegynner som jeg er trodde ikke det var så stor forskjell på soveposer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieDet med sovepose varierer veldig fra person til person også, om du er varm av deg eller en frossenpinne. Det er lurt å ha gode liggeunderlag, og gjerne dobbelt. Ha på ullundertøy og tynn lue. Kan evt ha med pledd å legge over posen til barna. Tenker dere å bære utstyret eller kjøre med bil dit dere skal campe? Det er litt avgjørende hvor mye dere får med dere. På vinteren bruker vi gamle poser over barna sine poser. Setter bare en reim over så den ikke blir for lang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
guru advisor
|
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieEr det å sove ute som er det store ved å være en ordentlig friluftsfamilie? Hva med å starte med å dra på fisketur, kanotur, eller prøve turorientering? Lage et bål og spise middag ute. Lage hytte, leke gjemsel, klatre i trær. Satse på noe lystbetont så mye styr. Og så ta overnatting etterhvert? Sist redigert av Minerva : 22-03-17 kl 17:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
koko
|
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieJeg har en bekjent som blogger om friluftsliv med småbarn her på Sunnmøre. Kan finne linken til deg hvis du vil. Gode beskrivelser av turene.
![]() |
#10 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieOm det er for kaldt til å sove ute og dere bor nært turområde så kan dere slå opp lavoen og ha den som tilholdssted og bare sove hjemme, og dra tilbake om morgenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Hvorfor skal de ikke sove ute når de nettopp har kjøpt seg utstyr for det og alle har lyst? Det er da ikke så komplisert, i allefall ikke hvis man drar et sted hvor man kan kjøre nesten helt fram.
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
Vi sover i telt/camp-let en uke hver sommer. Vi kjøpte først soveposer beregnet på vår/sommer/høst, og tenkte det holdt i massevis midt i juli. Ikke var det kaldt heller. Men jeg har aldri noen gang vært så kald om nettene. Vi byttet året etter, til poser som tåler en del minus. Minsten hadde Ajungilak Knøtt, og har heldigvis aldri vært kald i den.
Sist redigert av Niobe : 22-03-17 kl 20:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieDet Niobe sa. Vi tok med kidza på tur i 3-sesongsposer i høstferien. Det ble null grader på natten, en av ungene frøs så jeg ga fra meg min pose og tok ungens. Vel var den litt kort, men jeg er ikke så lang. Uansett - det var bikkjekaldt! Selv om jeg hadde både bikkje og ullteppe over meg. Uansett. Lang historie kort. Nå har alle ungene pose som går ned til minusgrader.
![]() |
#14 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieVi har jo tatt de med på fjell og fjøre tidligere. Men nå har vi lyst å gjøre mer ut av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieLakenposer fungerer godt, har dere ikke det, kan dere bruke dynetrekk. Om dere bruker saueskinn i vogna, ville jeg også tatt med det, gir veldig god isolasjon.
![]() |
![]() |
#17 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Planlegger å bli friluftsfamilieBortsett fra god sovepose, så er - som flere peker på - et bra underlag viktig. For meg holder det med et lettvektsunderlag når jeg bruker dunsoveposen, men bruk gjerne to underlag når det er frost. En annen viktig sak er lue. Det skjer et stort varmetap fra hodet, og lue er et must når temperaturen synker! Anbefaler også et sett med virkelig varmt undertøy, selv bruker jeg Devolds Expedition på kalde turer. Vet ikke om Exedition finnes i barnestørrelser, men dere finner sikkert noe tilsvarende. Teltsokkene mine er hjemmestrikka, lett-tovete sokker i ull/alpakka. Gull verdt! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|