|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
bits and pieces
|
![]() Hvordan få luftige brød og rundstykker?Jeg har som mål å lage mer fra bunnen av. Men får ikke helt dreisen altså.
![]() |
![]() |
#2 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Deig synk saman når ein tek i den etter at den er heva. Det gjer ingenting. Form bakverket til brød, rundstykker eller kva du har, legg det på steikebrettet og la det etterheve 15 minutt eller så før du set det i omnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Du kan også bruke Luftigere Bakst fra Idun. Mener det er enzymer (?) som du tilsetter i deigen. Jeg hever lenge både før og etter, og ja, heller litt klissete enn for mye mel.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Luftig gjærbakst krever tid og kjærlighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?For meg er det eneste som har noe å si at jeg elter lenge nok og at jeg ikke bruker for mye mel. Bolledeigen min er så laus at det bare akkurat går an å jobbe med den. Da får jeg lette, perfekte boller uansett.
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Jeg hater elting så jeg elter aldri, med mindre jeg må. Lager eltefrie brød som hever over natta, og det er svært lite arbeid og blir alltid luftig og fantastisk.
![]() |
#9 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?
Når jeg sier elting mener jeg i kjøkkenmaskin. Jeg elter bolledeigen lenge (opp mot 10 minutter), lar den heve til minst dobbel størrelse, tømmer den ut på benken og former bollene. Jobber omtrent ikke med deigen for hånd, annet enn det jeg er helt nødt til for å samle bollene.
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Ja jeg har en grøssedyr Kenwood jeg bruker til elting men liker det ikke allikevel for jeg synes bare det tar masse ekstra tid, oppvask osv, hehe. Men elter jo seff boller i maskinen. Når det gjelder brød foretrekker jeg langtidshevede eltefrie, for da trenger jeg knapt å bruke gjær, og de blir superfantastiske uten nesten NOE innsats.
![]() |
#11 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Enten elte lenge, og det er mye, mye lenger enn det tar for en kjøkkenmaskin å blande deigen godt.
![]() |
![]() |
#12 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Jeg har ikke maskin, så jeg elter enten for hånd (i max to minutter) eller jeg lager eltefritt. Rundstykker, lager aldri brød. Har aldri hatt kompakte rundstykker, til tross for minimalt med elting.
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 23-03-17 kl 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Jeg lurte også litt på det, men antok at det var en annen type Kenwood enn min..? Jeg løfter opp eltekroken og tar ut bollen før heving. Jeg vil tro deigen ramler mer sammen om man tar ut eltekroken til slutt.
Sist redigert av Niobe : 23-03-17 kl 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Jeg baker forresten brød med bare grovt mel, og det er ikke til å komme i fra at det blir ganske kompakt. Men jeg liker det sånn, det metter veldig godt.
![]() |
![]() |
#17 |
I mål
|
Ja, det var det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Etterhev lenge. Gjerne opp mot en time. Min erfaring er at lang etterheving er nøkkelen. Minst mulig knaing og "masing" på deigen etter forheving også. Kun den "kladdingen" man må ha for å lage rundstykkene og/eller brødene, men ikke noe utover det.
![]() |
![]() |
#20 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Hvordan få luftige brød og rundstykker?Antagelig for mye mel da ser jeg. Og så kan jeg elte lenger selv om jeg elter lenger enn det som står i oppskriften. Og jeg etterhever lenge.
![]() |
![]() |
|
|