|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Jeg tror det er lurt for meg å kutte litt i karbohydrater.
![]() |
#2 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Mindre pasta? Erstatte pasta med grønnsaker? Mindre brød? Bytte ut brød med veldig grove knekkebrød?
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Jeg synes det går veldig lett å kutte ut det meste av pasta, ris, poteter og vanlig brød. Til mat det er vanlig å spise ris eller pasta lager vi gjerne blomkålris til oss voksne, og vanlig ris/pasta til barna. Blomkålris tar fem minutt å lage, så det er veldig lite styr.
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Vi har vanligvis brød som har tre eller fire "kakestykker" på brødskalaen. Men det er ikke grovt nok? Eller? (jeg aner ikke...!)
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?
Det er ikke mindre karbohydrater i grovt brød, så grovheten har egentlig ingenting å si. Knekkebrød hjelper fordi ett knekkebrød veier ganske mye mindre enn en skive, eller veldig, veldig grovt brød fordi man gjerne spiser mindre av det enn vanlig brød. Men samme mengde grovt brød og fint brød har veldig lite, om noen, forskjell i karbo-innhold.
![]() |
![]() |
#6 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Jeg døde litt da jeg prøvde å kutte ut pasta.
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Når jeg er flink lager jeg lavkarboknekkebrød, de er vel ikke low, men slow. Bytter pasta og ris med linser. Bakte grønnsaker er også godt til middag, men tar tid. Og brokkoli varm eller kald som salat. Hummus laget av kikerter kan erstatte noe. Og søtpotet har ikke så mye kalorier eller karbohydrater.
![]() |
#8 |
Personlig pessimist
|
Det stemmer ikke. Sammenlignet med vanlig potet har søtpotet omtrent akkurat like mye kalorier og karbohydrater.
![]() |
![]() |
#9 |
Librocubicularist
|
Det er vel ikkje heilt riktig. Fiberinnholdet har betydning, fordi kroppen ikkje bryt ned fiber på same måte som enkle karbohydrater. Dermed får grovare karbohydrater som for eksempel havregryn og liknande lågare GI og det er det som er relevant når ein vurderer om kroppen tar opp karbohydratene eller.
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
Jo, men i praksis opplever jeg forskjellen som minimal, eller ikke-eksisterende. Om jeg har spist lavkarbo så får det samme effekten om jeg spiser litt halvgrovt brød eller litt fint.
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
Like mykje kcal og karbohydrater, men mer fiber, som påverkar opptaket i kroppen.
![]() |
![]() |
#12 |
Librocubicularist
|
Ok. Eg merker stor forskjell og kan godt inkludere havregryn og liknande i moderat lavkarbo.
![]() |
![]() |
#13 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Det som er aller enklest å kutte er definitivt pasta, ris og potet, synes jeg. Det er et hav av grønnsaker som kan fungere i stedet for.
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
Ja, og det går vel an for de fleste, men et brød som er 3/4 på grovhetsskalaen hadde ikke fungert for meg, hvertfall.
![]() |
![]() |
#15 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?For meg er det enklest å justere til lunsj. Jeg har vanligvist matpakke med grovbrød, men det er lavterskel å lage kalde salater klare kvelden før. Jeg liker å gjøre endringene til lunsj, for da er det ikke noe som påvirker resten av familien, bare meg selv. Hjemme passer jeg heller på grovt brød til frokost og kanskje litt mindre pasta og litt mer kjøttsaus og grønnsaker til middagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?At jeg spiser lavkarbo/moderat lavkarbo i perioder er ikke noe som påvirker resten av familien i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#17 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?For meg har det vore aller enklast å kutte brød til fordel for knekkebrød.
![]() |
![]() |
#18 |
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Å kutte ut juice og erstatte frukt med grønnsaker funket for meg. Oppdaget at frukt kan gi rimelig høye blodsukkerverdier.
![]() |
#19 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Jeg spiser knekkebrød i stedet for brød, jeg har helt droppet juice eller annen søt drikke og grønnsaker i stedet for pasta, ris og potet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Kutte en del karbohydrater - hvilken mat?Kutte ned på ris, pasta og potet og mel ja. Erstatte med grønnsaker. Kutte ned på antalle tskiver og knekkebrød og legge på mer pålegg. Frukt, godteri, chips, juice og melk er fulle av karbohydrater. Rømme, fløte, helmelk, ost, kesam, mesterbakerens knekkebrød, jordbær og blåbær er eksempler på mat som har lite karbohydrater.
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom" Tre stk! Sist redigert av Daisy : 24-05-17 kl 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|