|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Rådyrjævler og epletrærFanden altså! Rådyrene har spist på to av de fem epletrærne jeg plantet for tre år siden. På det ene er barken gnagd av helt rundt og på det andre halveis. Er det håp eller må jeg forvente meg at de dør? Burde nok ha gjerdet dem inn og skal på felleskjøpet i morgen for tråd og påler... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærHvis det er gnagd helt rundt, kan du ha et problem, det er en svakhet som treet nok ikke vil kunne reparere. Det er mulig å gjøre forsøk med å ha på podevoks el.l. En mulighet er også å kutte treet under gnagestedet. Det kommer jo litt an på hvor høyt det er gnagd, hvordan treet evt er podet osv om det går/ er hensiktsmessig, men treet ditt skulle ihvertfall ha en god rot, så spørs det litt på hvordan det ser ut over bakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærSå koselig å ha rådyr i hagen!
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrær
Det er på hytta som ligger ekstremt landlig til. Rådyr og ikke minst hjort er et veldig vanlig syn. I tilegg til huggorm og grevling..... Jeg ofrer ikke trærne mine frivillig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærLykke til med trærne!
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærTulipaner er en favoritt ja. Husker hesten vi hadde som små raidet bedene for det om hun fikk sjansen. Det som er litt rart er at det har skjedd nå. Det er jo masse grønt gress så hvorfor ta barken da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærHvordan går det med epletrærne dine vixen? Har de overlevd sommeren? Jeg antar at jo eldre epletrærne dine blir, jo bedre tåler de rådyr. Altså, har de overlevd til nå og klarer vinteren, så klarer de seg nok lengre også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærDet ene ser ut til å dø. Det kom epler på det, men nå i høst så ser jeg at det har visnet hen så og si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærDet kan jo hende det kommer seg til våren, men det er vel tvilsomt. Godt du har fire trær igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærHeng teposer (helst appelsinte) rundt omkring. Fungerer utmerket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærJeg henger her for tips. Forrige uke hørte jeg nemlig skritt på plattingen utenfor soverommet, og da jeg tittet ut sto rådyrbukken og spiste på blåbærbusken jeg har stående i en potte. Kunne han ikke holdt seg til naboens epletre?
![]() |
#17 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Rådyrjævler og epletrærJakta er i gang. Just sayin'. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|