|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Anmeldte voldtekter og språkbruk i mediaJeg stusser litt over ordvalg i media jeg ofte ser når det kommer til anmeldte voldtektssaker. Slik som denne, som vi kunne lese om i går:
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Anmeldte voldtekter og språkbruk i mediaI Adressa nylig sto det: "Kvinne i 40-årene har anmeldt overfall og voldtekt". Så der er de vel mer på den den linja du prater om
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Anmeldte voldtekter og språkbruk i media"Hevder", "påstår", "påstått voldtekt" og "angivelig" er ord jeg syns brukes mye mer i voldtektssaker enn i andre kriminalsaker. Man hadde kunnet unngå forhåndsdømming med mye mer nøytrale ord, som "sier at", "forteller at" "voldtekten skal ha funnet sted...".
![]() |
#6 |
Klar
|
![]() Sv: Anmeldte voldtekter og språkbruk i mediaVeldig enig, Izzi. Dette har irritert meg lenge. Jeg kan ikke huske å ha lest at en mann "har hevdet" seg utsatt for vold? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
intro
|
![]() Sv: Anmeldte voldtekter og språkbruk i mediaSlik språkbruk har vært gjengs i voldtektssaker så lenge jeg kan huske, dvs. i minst 30 år. "Skal ha blitt voldtatt" er gjennomgangstonen. Jeg har flere ganger stusset over det samme, særlig en gang da det senere i artikkelen fremgikk at et overvåkingskamera hadde filmet overgrepet og fjernet enhver tvil om at det faktisk hadde funnet sted.
![]() |
![]() |
#8 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Anmeldte voldtekter og språkbruk i media
Dette. "Hun mener seg voldtatt", liksom.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Anmeldte voldtekter og språkbruk i mediaSå godt å lese at det ikke bare er jeg som reagerer. Det vrenger seg i meg når jeg leser slikt. Velger å tro at det er skrevet i ubetenksomhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Anmeldte voldtekter og språkbruk i mediaDet at språkbruken i voldtektsaker er anderledes enn i andre kriminalsaker har gnaget på meg lenge. Adressas "anmeldt voldtekt" er nye bedre og unngår å automatisk diskreditere og mistenkeligjøre anmelderen. Jeg tror jeg skal bli flinkere til å si fra om språkbruk også til medier heretter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Anmeldte voldtekter og språkbruk i mediaDet bør være mulig å skrive: "Kvinne har anmeldt voldtekt." Det er en direkte beskrivelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Tror aldri jeg har lest eller hørt det sies slik nei. Og ja det er provoserende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Anmeldte voldtekter og språkbruk i mediaTakk for tips, Timar. Jeg har også nå meldt inn denne ved bruk av knappen.
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Jupp, de få gangene det skrives slik om menn utsatt for vold er når politiet har god grunn til å tro at hendelsesforløpet har vært noe annerledes enn hevdet (og det ikke foreligger anmeldelse).
![]() |
|
|